Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar
 

Hoe kan ik minder acrylamide binnenkrijgen?

Je kunt minder acrylamide binnenkrijgen als je gezond en gevarieerd eet en niet te veel gefrituurde en gebakken aardappelproducten neemt. Let ook op bij de bereiding van je eten. Bak aardappelen en friet goudgeel en rooster brood licht.

Hoe krijg je minder acrylamide binnen? Je kunt minder acrylamide binnenkrijgen als je gezond en gevarieerd eet en niet te veel gefrituurde en gebakken aardappelproducten neemt. Let ook op bij de bereiding van je eten. Bak aardappelen en friet goudgeel en rooster brood licht.

Acrylamide helemaal vermijden is vrijwel onmogelijk. De stof zit namelijk in veel producten. Acrylamide vormt zich in aardappelproducten zoals friet/patat, chips, aardappelkroketten en gebakken aardappelen en ook in biscuits, (ontbijt)koek, crackers, (geroosterd) brood en koffie. Acrylamide zit soms al in de producten die je koopt, maar ontstaat ook bij je thuis. Dat gebeurt als je aardappelen op een hoge temperatuur bakt of frituurt, of brood lang roostert.

Je krijgt minder acrylamide binnen door minder producten te eten waar acrylamide in zit. En door producten minder lang en op een lagere temperatuur te verhitten. Onze belangrijkste tips op een rij.

Tips om minder acrylamide binnen te krijgen

  • Eet en drink gezond en gevarieerd.
  • Eet alleen bij uitzondering gefrituurde producten zoals friet/patat, aardappelkroketten en chips. Dat geldt ook voor (ontbijt)koek en biscuits.
  • Koffie drinken kan prima, maar wissel af met thee en water, en beperk het tot maximaal 4 kopjes per dag.
  • Bereid eten op de juiste manier:
    - Bak aardappelen, friet en andere aardappelproducten niet bruin maar goudgeel.
    - Bak aardappelen op een middelhoge temperatuur, draai ze regelmatig om en zet de warmtebron uit als ze goudgeel zijn. Doe kleine hoeveelheden in de pan; je kunt de aardappelen dan makkelijker draaien en controleren.
    - Rooster brood en tosti’s licht. Controleer of de stand van je broodrooster of tosti-apparaat niet te hoog staat. Stel eventueel bij.
    - Frituur op een temperatuur van maximaal 175 °C en niet langer dan nodig. Doe kleine hoeveelheden in de frituurpan.
    - Doe ovenfriet niet in de frituur. Ovenfriet bevat meer suiker en gefrituurd ontstaat er meer acrylamide.
    - Kook zelf gesneden friet/aardappelen even kort (blancheren) voor het frituren/bakken. Dit verlaagt de hoeveelheid suikers aan de buitenkant. Hierdoor wordt de friet minder bruin en ontstaat minder acrylamide.
  • Bewaar eten op de juiste plek:
    - Bewaar aardappelen donker en koel, bijvoorbeeld in de kelder of een koele voorraadkast. Bewaar aardappelen om te frituren of te bakken niet in de koelkast.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.