Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar
 

Wat is vezelrijke voeding?

Vezels zitten in:
  • Volkorenproducten zoals volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst
  • Groente
  • Fruit
  • Peulvruchten zoals bruine bonen, kikkererwten en linzen
  • Noten

Voedingsvezels (vezels) zijn belangrijke stoffen voor een gezonde spijsvertering. Ze dragen ook bij aan een verzadigd gevoel na het eten. En ze verminderen het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en kanker. Lees meer over wat vezels zijn en wat ze doen.

volkorenproducten, groente, fruit, peulvruchten en noten: vezelrijke voeding

Voor volwassenen geldt het advies om zo’n 30 tot 40 gram voedingsvezels per dag binnen te krijgen. Het gaat daarbij om vezels die van nature in de voeding aanwezig zijn.

Als je eet volgens de Schijf van Vijf eet je voldoende van deze voedingsmiddelen en bevat je voeding voldoende vezel. Veel mensen krijgen minder vezels binnen dan de aanbevolen hoeveelheid. De gemiddelde inname in Nederland is 20 gram per dag.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.