Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Is de Schijf van Vijf voor iedereen?

De Schijf van Vijf is voor iedereen een gezonde basis. In de eerste plaats is de Schijf van Vijf gericht op de gemiddelde Nederlander. Als je eet volgens de Schijf van Vijf, dan neem je genoeg van alle producten die gezondheidswinst opleveren en krijg je de benodigde voedingsstoffen binnen.

De Schijf van Vijf is er voor iedereen

Iedereen maakt zijn eigen Schijf van Vijf

Er is in de Schijf van Vijf rekening gehouden met verschillen tussen mensen door een range te geven bij de aanbevolen hoeveelheden, zoals 2-3 porties zuivel. Iedereen kan de Schijf van Vijf invullen zoals hij of zij wilt.

Bekijk de Schijf van Vijf voor jou

De Schijf van Vijf voor verschillende eetculturen

De Schijf van Vijf is ook goed in te vullen voor verschillende eetculturen.

De Schijf van Vijf met een aandoening

Wanneer je bijvoorbeeld diabetes type 2, een hart- en vaatziekte of een darmprobleem hebt, is de Schijf van Vijf een goede basis om gezond te eten. Maar het kan zijn dat je aanvullende of afwijkende adviezen krijgt van een diëtist. In dat geval is de diëtist altijd leidend.

Bij een allergie voor één product of een paar producten kun je prima eten volgens de Schijf van Vijf. Je laat die producten dan gewoon weg. Soms is het ingewikkelder, bijvoorbeeld wanneer je gevoelig bent voor een hele groep producten. Denk aan lactose-intolerantie of coeliakie (glutenintolerantie). De Schijf van Vijf kan nog steeds dienen als basis, maar er zullen ook aanpassingen nodig zijn. Een diëtist kan hierbij helpen.

Bekijk onze voedingsadviezen bij een aandoening

Ondervoeding

Wanneer je te licht bent, dan gelden niet alle adviezen uit de Schijf van Vijf. Zo kun je als je aan moet komen beter kiezen voor volle melk en vet vlees in plaats van voor de magere varianten. Wanneer je weer op gewicht bent, dan kun je weer eten volgens de Schijf van Vijf.

Lees meer over gezond aankomen