Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar
 

Hoe ziet 200 gram fruit eruit?

Fruit kan altijd en overal. Denk aan plakjes appel of banaan op brood, stukjes fruit door de yoghurt, gewoon los tussendoor, een fruitsalade bij de lunch of fruit door het avondeten, zoals appel bij de spruitjes of sinaasappel door de rijst.

Volwassenen krijgen het advies om 2 porties fruit per dag te eten (200 gram). Bekijk hieronder hoe 200 gram fruit er op een dag uitziet:


2 boterhammen met aardbei en 1 perzik


Portie druiven en 1 sinaasappel


1 kleine banaan en 2 kiwi's


2 mandarijnen en 1 peer


Schaaltje fruitsalade en 1 appel


Een stuk meloen en 2 pruimen


Schijf ananas en 1 mango


Schaaltje bessen en frambozen en schaaltje bramen

En sap dan?

Sap telt niet mee als fruit. Sap bevat namelijk vaak minder vezels en voedingsstoffen. Ook bevatten sappen veel suiker waardoor je ongemerkt te veel calorieën kunt binnenkrijgen.

Eetwissel maken?
Met een Eetwissel maak je vandaag al een kleine stap binnen wat je nu al eet. Bij elke wissel zorg je beter voor jezelf en het milieu.