Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Bevatten eieren dezelfde voedingsstoffen als vlees?

Eieren en vlees staan in hetzelfde vak van de Schijf van Vijf en geven allebei eiwit, ijzer en vitamine A, B1 en B12. Het Voedingscentrum adviseert vegetariërs 3-4 eieren per week eten. Voor vleeseters adviseren we 2-3 eieren per week.

Eet je volgens de Schijf van Vijf, dan eet je niet elke dag vlees, maar kies je elke dag weer wat anders uit het vak Vis, peulvruchten, vlees en ei.

Kies bijvoorbeeld ook eens voor noten, pitten, peulvruchten, soja, tempé en tofu. Zo krijg je elke dag genoeg ijzer, eiwit, vitamine B12 en B1 binnen. Seitan en kaas staan niet in dit vak van de Schijf van Vijf. Die bevatten óf niet genoeg ijzer óf niet genoeg B-vitamines en voldoen dus niet aan de criteria.

Hoeveel eieren mag je per week eten?
Nieuw: Receptenapp van het Voedingscentrum
De nieuwe ‘Receptenapp Slim Koken’ biedt naast veel lekkere, gezonde en makkelijke recepten, ook hulp tijdens het koken, kopen en bewaren van je boodschappen.