Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar
 

Waarom kinderidolen niet thuishoren op producten buiten de Schijf van Vijf

Dr. Roel Hermans

Dr. Roel Hermans

Expert Voeding en Gedrag
Ik loop met mijn neefje van 3 door de plaatselijke supermarkt. Op de groenteafdeling laat ik hem op zoek gaan naar de mandarijnen en de prei. Die staan op ons lijstje, dus die mag hij in het karretje leggen. Dit goedbedoelde spelletje is van korte duur. Een paar meter verderop lonken namelijk zijn vrienden van televisie. Daar kunnen SpongeBob, Peppa Pig en Paw Patrol niet wachten om hem te verleiden om ook toetjes en koekjes in onze winkelwagen te leggen. 


Die figuurtjes staan er natuurlijk niets voor niets op. Deze vorm van kindermarketing is namelijk heel effectief. Reclame en promotie voor voedingsmiddelen gericht op kinderen heeft een direct effect op de kennis, voorkeuren en gedrag van kinderen. Kinderen herkennen de producten met hun kinderidolen eerder en worden er blij van. Gevolg: papa of mama moet het voor hen kopen. En zeg maar eens ‘nee’ tegen een kind dat onder invloed is van zulke hevige marketing. 

Eind 2016 werd dan ook de ambitie uitgesproken door de toenmalige staatssecretaris van Volksgezondheid dat ouders en kinderen niet meer geconfronteerd zouden mogen worden met verleidelijke reclame voor ongezonde producten. Terwijl ik met mijn neefje door de supermarkt loop, vraag ik me af wat er tot op heden eigenlijk terecht gekomen is van deze ambitie. 

In de Nederlandse ReclameCode (NRC) zijn de regels rondom reclame vastgelegd. Deze code bepaalt dat reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen onder de 13 jaar niet is toegestaan. Vreemd genoeg zijn verpakkingen en point-of-sale materialen, zoals winkeldisplays en posters, echter uitgezonderd van deze regel. Die mogen dus wél ingezet worden voor kindermarketing. Op de plek waar ik, en vele ouders met mij, daadwerkelijk onze winkelwagen moeten vullen mogen SpongeBob, Peppa Pig en Paw Patrol kinderen dus nog gewoon verleiden tot het kopen van toetjes en koekjes. Dat vind ik een kwalijke zaak.

Anno 2018 is ongeveer 1 op de 8 kinderen te zwaar. Alarmerende cijfers die vragen om een effectief gezondheidsbeleid. Een beleid waarin ouders en kinderen beschermd worden tegen ongezonde voedselverleiding en door hun omgeving gestimuleerd worden voor het maken van de gezonde keuze. Het overgrote deel van de producten waar reclame voor wordt gemaakt bevat veel calorieën, suiker, vet en zouten zijn daarmee geen basisvoedingsmiddelen die een kind nodig heeft. Overmatige consumptie van deze producten draagt bovendien bij aan een vergroot risico op het ontwikkelen en in stand houden van overgewicht. 

Wat mij betreft worden verpakkingen en point-of-sale materialen met onmiddellijke ingang opgenomen in de ReclameCode voor voedingsmiddelen. Wanneer er geen kinderidolen meer op voedingsmiddelen buiten de Schijf van Vijf staan, beperken we de reclame voor producten die veel suiker, verzadigd vet of zout bevatten en worden deze producten een stuk minder ‘verleidelijk’. Op deze manier beschermen we de gezondheid van kinderen.

Lees ons standpunt over kindermarketing.

En voor alle marketeers en kinderidolen die nu bang zijn dat ze zonder werk komen te zitten: wees gerust! 4 op de 10 jonge kinderen in Nederland eet voldoende groente en fruit, er liggen dus nog voldoende kansen om producten binnen de Schijf van Vijf aan te prijzen. Misschien zeuren kinderen dan binnenkort om dat ene bakje snoeptomaatjes met daarop hun vrienden van Paw Patrol of Frozen.

Deze column is in verkorte vorm verschenen op Brainwash,  het podium voor onverwachte ideeën. Lees de originele column.

Roel Hermans, expert voeding en gedrag
Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.