Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Op een gezonde manier afvallen met langdurig... Bestel nu € 12,95
Ga naar
 

De consument slikt geen zoete broodjes meer

Ir. Wieke van der Vossen

Ir. Wieke van der Vossen

Expert voedselveiligheid en etikettering

Steeds meer mensen maken zich zorgen om de hoeveelheid suiker en zout in ons eten. De zorgen over suiker en zout in ons eten zijn zelfs groter dan die over bestrijdingsmiddelen, toevoegingen (zoals E-nummers), bacteriën of GMO. Dat blijkt uit de consumentenmonitor van de NVWA, die op 8 juni 2018 verscheen.

In de monitor zijn ruim 3.400 mensen bevraagd naar hun vertrouwen in de veiligheid van ons voedsel. Deze is toegenomen sinds 2015. Dat is natuurlijk goed nieuws.

Er is de laatste 10 jaar een duidelijke stijgende lijn van het aantal mensen dat zich zorgen maakt over de hoeveelheid suiker en zout in ons eten. De grafiek hieronder laat dit zien.

Ik vind de zorgen van de consument terecht. Zo becijferde het RIVM in 2015 dat minder zout eten tienduizenden hartinfacten en beroertes kan voorkomen. Te veel zout en te veel calorieën zorgen voor veel meer (chronische) ziekten dan alle andere voedselveiligheidsgevaren.

Industrie aan zet

Over suiker en zout is de afgelopen jaren veel geschreven. Vanuit ons, maar ook in campagnes zoals de Zoutmeter van de Nierstichting of de Suiker Terugroepactie van het Diabetesfonds. Maar wat doet de industrie? Loopt de industrie wel hard genoeg? Er zijn afspraken met de industrie in het zogenaamde ‘Akkoord Verbetering Productsamenstelling’, maar de wetenschappelijke commissie die de ambities toetst zegt: ‘Er mag best een schepje bovenop’. Ook het RIVM concludeert april dit jaar: ‘Met de huidige afspraken worden slechts kleine stappen gezet om de dagelijkse zout- en energie-inname (via suiker) te verlagen’.

Ik weet dat er door de fabrikanten en supermarkten aan gewerkt wordt. Gelukkig zijn er hele mooie voorbeelden die laten zien dat het kan. Maar het gaat niet snel genoeg. Meer en meer consumenten willen dat het sneller gaat. Wat mij betreft wordt de zorg van de consument heel serieus genomen. Dit biedt volop kansen om als fabrikant producten te ontwikkelen die voor consumenten echt het verschil kunnen maken. Go for it, zou ik zeggen.

Wieke van der Vossen, Expert voedselveiligheid en etikettering
Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.