Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

AGUA! Waarom Ronaldo beter is dan Messi

Dr. Liesbeth Velema

Dr. Liesbeth Velema

Expert voeding en gedrag
15 juni 2021
Wie is beter Ronaldo of Messi? Het antwoord is sinds gisteravond: Cristiano Ronaldo. Tijdens de persconferentie van het nationale voetbalteam van Portugal schoof Ronaldo hoofdschuddend de Coca Cola terzijde. Demonstratief tilde hij een flesje water de lucht in en riep daarbij: AGUA! “Drink water, geen frisdrank”, was de veelzeggende boodschap van de Portugese superster, die bekend staat om zijn gezonde leefstijl. En Messi? Die kijkt het EK voetbal met een grote zak Lays chips in zijn handen.

Waarom Ronaldo nu al de beste speler van het EK Voetbal is: op de persconferentie schoof hij de cola terzijde en riep AGUA!

bron: UEFA persconferentie
Ronaldo of Messi. Wie je ook de beste vindt, samen zijn ze al jaren de beste voetballers van de wereld. Ze zijn de idolen van miljoenen kinderen wereldwijd. Ronaldo, voormalig spits van Real Madrid, tegenwoordig spelend voor Juventus. Messi, het Argentijnse wonderkind van FC Barcelona. Voetbalshirts van beide heren zijn niet aan te slepen. In de straten en op pleintjes wil iedereen Ronaldo of Messi zijn. Ze geven het goede voorbeeld met hun voetbalkunsten en brengen kinderen in beweging.

Dat er veel geld omgaat in het voetbal is geen geheim. En ook niet dat topvoetballers grootverdieners zijn. Behalve hun exorbitante salaris, halen Ronaldo en Messi miljoenen binnen via sponsordeals. Niet alleen voetbalshirts en dekbedovertrekken leveren geld op. Als ze een product aanprijzen, dan rinkelt de kassa pas echt. Het geschatte inkomen van Messi was vorig jaar 107 miljoen euro en dat van Cristiano Ronaldo 99 miljoen euro. Messi haalde 27 miljoen op aan sponsorgeld, Ronaldo 41 miljoen.

Voor wereldsterren als Ronaldo en Messi staan sponsors in de rij. En ze betalen grof geld. De lijst met producten waar ze reclame voor maken is lang (van scheermesjes, tot shampoo en luchtvaartmaatschappijen), de bedragen zijn duizelingwekkend. Meest opvallend is wel de reclame voor ongezonde producten. Als topsporter - en held van miljoenen kinderen - een zak chips en cola aanprijzen, is nou niet bepaald het goede voorbeeld geven. De wereld op z’n kop. Toch is dat wat Messi doet, reclame maken voor Lays chips en Pepsi Cola. En Lays heeft ook ‘onze’ Lieke Martens gestrikt, ster van het Nederlandse dameselftal, en clubgenoot van Messi bij FC Barcelona.
Messi en Martens maken reclame voor Lays chips bron: Lays reclame

Als kijker langs de zijlijn is het onbegrijpelijk dat topsporters ongezond voedsel aanprijzen. Terwijl ze weten dat miljoenen kinderen fan zijn en hun gedrag kopiëren. Extra kwalijk is dat bij de grootverdieners die een onuitputtelijke bron van mogelijke sponsors hebben om uit te kiezen. Als je jaarlijks 100 miljoen incasseert, zou het je sieren genoegen te nemen met een miljoentje minder en eens groente of fruit aan te prijzen. Of zoals Ronaldo, waar ongetwijfeld ook het nodige op is aan te merken, openlijk een statement te maken: AGUA!

Ook topsporters zijn vrij om hun eigen keuzes te maken. Maar ze zouden beter moeten weten (of iemand in hun omgeving). Dat het goede voorbeeld geven helpt om kinderen gezondere keuzes te laten maken is geen geheim. Ook is het al lang bekend dat kindermarketing schadelijk is. Ongezonde reclames rond sportevenementen waar kinderen aan deelnemen of naar kijken, vinden wij geen goed idee*. Je zakken vullen over de rug van gezondheid van kinderen is gemiste kans. Een eigen doelpunt.

Het Voedingscentrum zet zich in voor een gezonder en duurzamer aanbod in de eetomgeving. Wil jij jouw sportlocatie of sportevenement gezonder maken? Ga aan de slag met deze praktische checklist.

*Daarnaast pleiten wij ook voor aanscherping van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen, zodat ook reclame voor ongezonde producten via influencers op social media wordt meegenomen.