Op een gezonde manier afvallen met langdurig... Bestel nu € 12,95

Programma Goed geïnformeerd kiezen 2013

Het doel van het programma Goed geïnformeerd kiezen is om alle inwoners van Nederland op een onderbouwde en betrouwbare manier te informeren over gezond, veilig en duurzaam eten.

Hieronder een overzicht van de subsidies die we in 2013 voor dit programma ontvingen. Dit is 39% van de totale subsidie die het Voedingscentrum ontving.

Subsidies 2013
(Bron: Jaarverslag 2013)

Instellingssubsidie VWS 1.372.860  Min VWS  20%
Instellingssubsidie EL&I
1.318.000  Min EZ  19%
Hygiënecode 41.397
 *  1%
Mutatie Onderhandenwerk
-93.538 EZ/VWS -1%

Activiteiten 2013

In 2013 is onze website door 7,8 miljoen unieke bezoekers bezocht. Het totale bezoek lag op ruim 14 miljoen. Dat is 50% meer dan in 2012. Alle sites van het Voedingscentrum zijn samen 21 miljoen keer bezocht. De meest bezochte onderdelen zijn adviezen en de encyclopedie. Daarnaast worden de recepten en E-tools zoals Mijn Voedingscentrum veel bekeken.

Het aantal abonnees op de maandelijkse en wekelijkse (Menu van de Week) nieuwsbrief bedroeg eind 2013 respectievelijk 82.000 en 42.000. De nieuwsbrief voor professionals heeft 3500 abonnees.

Alle tools op één plek

In 2012 hebben we al onze digitale tools voor advies op maat samengevoegd in een geïntegreerd systeem. Dit houdt in dat de Eetmeter en Caloriechecker op het nieuwe platform www.mijnvoedingscentrum.nl zijn samengevoegd. Op Mijn Voedingscentrum kunnen gebruikers hun eetdagboek en bmi bijhouden, voedingsadvies en tips krijgen, de duurzaamheid van hun eetpatroon controleren met de voedselafdruk en producten checken op voedingswaarde. In 2013 is dit platform verder uitgebreid, o.a. met de app Mijn Eetmeter en het stellen van online doelen via Mijn Doel.

De adviezen zijn zoveel mogelijk op maat. Zo houdt Mijn Voedingscentrum rekening met de intensiteit van bewegen van de gebruiker en of iemand bijvoorbeeld vegetarisch is. In 2013 is mijnvoedingscentrum.nl meer dan 6 miljoen keer geraadpleegd.

Factsheets

In 2013 zijn er voor het eerst openbare factheets gepubliceerd en verspreid. In openbare factsheets laten we zien op welke belangrijke bronnen we onze adviezen baseren en hoe we de vertaling maken. Deze openbare factsheets toetsen we in ons wetenschappelijk netwerk. De factsheets zijn via VoedingNu verspreid. In 2013 zijn er 6 factsheets verschenen met als onderwerpen: Duurzaam eten, Hygiëne en voedselinfecties, Richtlijnen Voedselkeuze, Gezonde basisvoeding met de Schijf van Vijf, Voedingskundige visie op afvaldiëten en Cafeïne.

In 2013 is het Voedingscentrum 3800 keer genoemd, gevraagd om advies of op een andere manier aangehaald in tijdschriften, kranten, radio/TV en online media. Grote items gingen over gezond koken met een klein budget, ondervoeding, suiker (in frisdranken) en voedselverspilling. Ook de hype om geen brood meer te eten is meermaals in het nieuws geweest.
Op het terrein van voedselveiligheid springen in 2013 de verschillende voedselfraudes eruit, waaronder het paardenvleesschandaal en de ‘poepbacterie’ in vlees.

Bekijk hier ons nieuwsoverzicht

In de ‘Weet wat je eet’-boekenreeks zijn twee nieuwe uitgaven verschenen: Lekker voor weinig, 54 gezonde en betaalbare recepten (in samenwerking met NIBUD) en 53 gezonde recepten voor de  barbecue. Daarnaast verscheen er dit jaar een gezamenlijke uitgave met de Consumentenbond Gezond eten voor senioren. Plus het boekje Fluitend door de Chocoladefabriek in samenwerking met het Self Regulation Lab van Universiteit Utrecht.

In totaal zijn er 1,6 miljoen brochures en folders aangevraagd en verspreid via de webshop, waarvan 1,5 miljoen gratis folders voor onder andere de jeugdgezondheidszorg.

Levensmiddelendatabase

De Levensmiddelendatabank (LeDa) omvat informatie over voedingsstoffen en allergenen van (huis)merkartikelen en generieke voedingsmiddelen. RIVM en het Voedingscentrum beheren deze databank. De data is essentieel voor voedingsonderzoek en dieet- en voedingsvoorlichting en wordt gebruikt in publicaties van het Voedingscentrum zoals de Nederlandse Voedingsmiddelentabel en Eettabel, en digitale tools zoals Mijn Voedingscentrum. Deze data wordt ook gebruikt om mensen met een voedselallergie te voorzien van de juiste productinformatie.

Het Voedingscentrum heeft een samenwerkingsverband met het Centrum Gezond Leven (CGL) van het RIVM. Speciale aandacht gaat uit naar het beschrijven van erkenningen voor leefstijlprogramma's, de inzet voor het vignet 'Gezonde school' en het actualiseren van het Loket Gezond Leven en de I-database.

Producten die het 'Vinkje' willen dragen moeten aan bepaalde voedingscriteria voldoen. Het gaat om producten waarin minder (verzadigd) vet zit, minder zout, minder suiker en/of meer vezel in vergelijking met andere producten binnen dezelfde productgroep. Het Voedingscentrum heeft bijgedragen aan deze richtlijnen. We ondersteunen het Vinkje, omdat het kan bijdragen aan een betere informatievoorziening voor consumenten. Daarnaast zijn we adviseur van stichting Ik Kies Bewust. In die rol hebben we extra aandacht gevraagd voor het uitleggen van het verschil tussen het groene en blauwe Vinkje.

Inhoudelijke controle lesmaterialen
De lesprogramma’s over gezond eten voor het basisonderwijs ' Ik eet het beter' (Albert Heijn),  ' Lekker Fit' (Hartstichting) en ' Smaaklessen' (Wageningen Universiteit WUR) heeft het Voedingscentrum inhoudelijk gecheckt.

Nieuwe gedragscode
In 2013 is een nieuwe gedragscode opgesteld om samen te werken met externe partijen. Lees hier alles over onze PPS-en.

Vernieuwd dieetboek 'Gezond afvallen'

Het dieetboek ‘Gezond afvallen’ staat vol caloriearme recepten, kennis over afvallen en dagmenu’s.