Menu van de Week Recept van de dag
Met volkoren noedels en witte kool voor een oosters tintje
2 personen
15-30 minuten

Voorwoord directie

2013 is het jaar dat we vol goede moed konden beginnen. De bezuinigingen van 30% liggen achter ons, dit hele kalenderjaar konden we ons richten op onze nieuwe strategie. Deze vernieuwing bestaat uit openheid en meer samenwerking.

Openheid

Zo lieten we zien hoe onze adviezen ontstaan door het maken van factsheets voor professionals. Hiervoor werkten we samen met vooraanstaande Nederlandse wetenschappers. Deze toegankelijke folders over onderwerpen als e-nummers, afvaldiëten en de Schijf van Vijf werden verspreid via het tijdschrift VoedingNu en kunnen worden gedownload op de site.

Het Voedingscentrum is onderdeel van de Taskforce Voedselveiligheid. Ook we geven advies over voedingsgerelateerde onderwerpen aan bewindslieden en ambtenaren. Daarnaast organiseerden we ook vorig  jaar een Tweede Kamerlunch, waar we zelf aanwezig waren om kennis te delen met de Kamerleden en hun persoonlijk medewerkers.

Sowieso vinden we het belangrijk om onze kennis te delen. Dit jaar ondernamen we een studiereis naar New York en Philidelphia en nodigden we wetenschappers, bedrijven en ambtenaren uit om met ons mee te gaan. We wilden zien hoe daar (kinder)obesitas wordt aangepakt en hebben onze bevindingen teruggekoppeld aan onder andere Tweede Kamerleden.

Deze openheid leidde ook tot meer samenwerking. In 2013 nodigden we op 84 meetings externe partijen uit. 39 partijen onderschreven onze boodschap door een convenant te ondertekenen.

Ook hebben we ons bereik vergroot door samen te werken in de vorm van PPS-en. We nemen geen financiële bijdragen van deze bedrijven aan, we hebben hiervoor een Gedragscode opgesteld. In 2013 wisten we op die manier 25 samenwerkingspartijen te vinden. Zij stellen ons in staat om een breder publiek te bereiken met kwalitatief betere middelen. Doordat zij meewerken aan onze acties, vingen ze in totaal 2,5 miljoen euro aan kosten af.

Groei bereik

Daarnaast hebben we in de afgelopen drie jaar flinke sprongen gemaakt in ons bereik. Het websitebezoek ging van 3,5 miljoen unieke bezoekers per jaar naar 7,8 miljoen. Werden we in 2011 nog 800 keer genoemd in artikelen in de media, in 2013 is dit opgelopen tot 3800 vermeldingen. Daarnaast hebben we een goede start gemaakt met het maken van apps voor smartphones. Zo werd het praktische eetdagboek Mijn Eetmeter gelanceerd. Deze werd in dit eerste jaar al meer dan 180.000  keer gedownload.

Kortom: we kunnen terugkijken op een jaar waarin we meer consumenten en professionals hebben bereikt  met onze adviezen. Daarnaast hebben we meer inzicht gegeven in wat we doen, waarom, en hoe anderen kunnen bijdragen in onze missie. Samen de schouders eronder.

drs. S.F.M. Cohen, directeur
Den Haag, 30 mei 2014