Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Goed geïnformeerd kiezen 2011

Dit programma heeft als doel om alle consumenten onderbouwd en betrouwbaar te informeren over gezond, veilig en duurzaam eten. De integrale aanpak staat hierbij centraal. Hierbij baseert het Voedingscentrum zich op wetenschappelijke consensus. Doelgroep van dit programma is de gehele Nederlandse bevolking.

Deze subsidies hebben we in 2011 voor dit programma ontvangen. Dit programma maakt 36% uit van de totale subsidie die verstrekt is aan het Voedingscentrum:

 

Wat hebben we in 2011 gedaan

Online

In april is de volledig vernieuwde corporate website gelanceerd. Deze is in 2011 door 3,7 miljoen unieke bezoekers bezocht. Het totale bezoek lag op ruim 6 miljoen. Het totale Voedingscentrum-internetnetwerk is 11 miljoen keer bezocht. Veel bezochte onderdelen zijn de recepten en E-tools zoals de Eetmeter en Caloriechecker.

Bekijk hier alle bereikcijfers van het Voedingscentrum

De blauwdruk voor een geïntegreerd systeem van al onze digitale tools voor advies op maat is gerealiseerd. De implementatie en de bouw van deze e-tool staat gepland voor 2012, de eerste release is in juni 2012.

Sociale media zoals Twitter en Facebook zijn intensiever ingezet.

Het aantal abonnees op de maandelijkse en wekelijkse (Menu van de Week) nieuwsbrief bedroeg respectievelijk 55.000 en 26.000. In 2011 is een geïntegreerde nieuwsbrief voor professionals uitgebracht met op dit moment ruim 2000 abonnees.

In de media

  • In 2011 is het Voedingscentrum 1320 keer genoemd, gevraagd om advies of op een andere manier aangehaald in tijdschriften, kranten en online media.
  • Op het terrein van voedselveiligheid springt voor 2011 de EHEC affaire eruit. Gedurende de actuele periode is er in afstemming met de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit) dagelijkse nieuwsvoorziening verzorgd.

Bekijk hier ons nieuws-jaaroverzicht

Nieuwe materialen

     

  • In de Weet wat je eet boekenreeks zijn twee nieuwe uitgaven gerealiseerd: Voeding en bewegen 4-18 jaar en Alles over veilig eten.
  • In de basisreeks (voorlichtingsbrochures) zijn zes nieuwe uitgaven uitgebracht (over vezels, vetten, zout, overgewicht, zwangerschap en koemelkallergie bij kinderen).
  • Er is een volledige vernieuwde NEVO-tabel (Nederlandse Voedingsstoffenbestand) verschenen.
  • Er is een nieuw Balansdagkookboek verschenen. Hieraan was een social media campagne gekoppeld. Winnaars van de facebookactie kregen een Balansdiner aangeboden. Deze prijs is 5 keer uitgereikt. Hiermee is veel regionale pers bereikt.
  • In totaal zijn er 1.560.000 brochures en folders op aanvraag via de webshop verspreid, waarvan een kleine 1 miljoen gratis folders, onder andere door de jeugdgezondheidszorg.

Levensmiddelendatabase

De Levensmiddelendatabank (LeDa) bevat informatie over voedingsstoffen en allergenen van (huis)merkartikelen en generieke voedingsmiddelen. Het wordt beheerd door het RIVM en het Voedingscentrum. De data is essentieel voor voedingsonderzoek en dieet- en voedingsvoorlichting en wordt gebruikt in publicaties van het Voedingscentrum zoals de Nevotabel en Eettabel en digitale tools zoals de eetmeter. Deze data wordt ook gebruikt om mensen met een voedselallergie te kunnen voorzien van de juiste productinformatie. In 2011 is de generieke data uit deze databank volledig vernieuwd.

Jaarprijs

In 2011 is onder het motto ‘Maak de gezonde keuze de gemakkelijke keuze’ voor de 15e en laatste keer de jaarprijs Voedingscentrum georganiseerd. Dit jaar bepaalde het publiek voor de eerste keer de winnaar op basis van een nominatie van drie inzendingen uit het totaal van 20 aanmeldingen. De prijs is gewonnen door Honig vezelrijk. De uitreiking vond plaats tijdens het symposium van het Voedingscentrum ‘Meer dan lekker. Smakelijke innovaties’ in Corpus te Leiden. Doel van dit symposium was voedselproducenten te stimuleren om te innoveren in een gezond aanbod. Daarmee worden consumenten geholpen een gezondere leefstijl te realiseren.

Informatiedienst

Door de informatiedienst zijn ruim 20.000 vragen van consumenten beantwoord. Deze dienst is door bezuinigingen in 2012 niet meer beschikbaar.

Samenwerkingen

Het Voedingscentrum heeft bijgedragen aan het vaststellen van de criteria voor het Ik kies bewust logo en het Gezonde keuze logo. Hiermee is de basis gelegd voor het samenvoegen van beide logo’s. Dit samenvoegen heeft inmiddels geresulteerd in een geïntegreerd logo: het Vinkje.

Het Voedingscentrum heeft een samenwerkingsverband met het CGL (Centrum Gezond Leven). Speciale aandacht is uitgegaan naar het beschrijven van erkenningen, de ontwikkeling van het Gezonde school vignet en het actualiseren van het Loket gezond leven en de I-database. De interventies van het Voedingscentrum die voor erkenning zijn ingediend zijn: Coach en coach, Smakelijke eters, Supershopper en Superchefs terwijl voor Smaaklessen en Schoolgruiten de voorbereidingen zijn getroffen.