In het onderzoek wordt aan de ouders gevraagd hoe belangrijk zij het vinden dat hun kind 'voedselvaardig' is. 'Voedselvaardigheid' staat voor de kennis en vaardigheden die kinderen moeten leren om gezond te kunnen eten. 93% van de ouders vindt het belangrijk dat hun kind voedselvaardig is en de meeste ouders (82%) zien het vooral als een taak voor zichzelf om hun kind voedselvaardig te maken.
“Wij vinden het heel positief dat zo veel ouders dit als hun eigen taak zien”, zegt Roy van der Ploeg, woordvoerder van het Voedingscentrum. “Maar daarnaast is het belangrijk dat kinderen ook op school voedselvaardigheden als koken of praktische kennis over gezond eten krijgen aangeleerd.” Uit onderzoek blijkt namelijk dat voedselonderwijs op de basisschool kan helpen bij de ontwikkeling van een gezond en duurzaam voedingspatroon. Kinderen die les over eten hebben gehad (herkomst, productiewijze, samenstelling) en geoefend hebben met praktische vaardigheden (koken, samen eten, groente verbouwen) weten meer over voedsel en hebben meer zelfvertrouwen in de eigen kookvaardigheden.
Over het onderzoek
De
quickscan Voedselvaardigheid is in november 2017 in opdracht van het Voedingscentrum door onderzoeksbureau Flycatcher uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 1.059 ouders met kinderen van 8-16 jaar in het basis- en voortgezet onderwijs.
Symposium Staat van de Voeding
De voornaamste resultaten van het onderzoek worden op 18 januari toegelicht tijdens het nieuwe symposium
Staat van de Voeding. Tijdens dit symposium geeft het Voedingscentrum, in samenwerking met het Rijksinsituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de stand van zaken weer wat betreft de mate van gezond, duurzaam en veilig eten in Nederland. Het symposium heeft als speciale focus het belang van voedselvaardigheid.
Kijk voor de volledige
quickscan en infographics in de persmap.