Meer dan de helft van de mensen wil zijn eigen eetgedrag verbeteren, maar de omgeving kan dit lastig maken. Denk bijvoorbeeld aan verleiding voor ongezond eten in het bedrijfsrestaurant.
‘Nudging’
betekent dat je mensen een duwtje (‘nudge’) geeft om een goede keuze te maken. Denk bijvoorbeeld aan Holle Bolle Gijs in de Efteling (“papier hier!”), die mensen stimuleert om hun afval netjes op te ruimen.
Nudging versterkt het gedrag dat ze eigenlijk willen uitvoeren (gezonder eten) en haalt de drempels weg, zonder dat het beperkingen oplegt. Met een nudge kun je iemand helpen om zijn doel te bereiken.
Belangrijkste
uitkomsten
In het onderzoek werd geëxperimenteerd met
verschillende nudging- en prijsstrategieën.
Onder
meer deze strategieën bleken succesvol:
- De verhouding van het aanbod
aanpassen naar 60% betere keuze en 40% uitzondering.
- Elke dag een gezonder broodje goedkoper
aanbieden.
- Gezondere producten beter in het zicht
zetten of op een betere plek in de looproute.
Dit
leverde positieve resultaten op. Van de gezondere belegde broodjes, 30+ kaas en het fruit
werd meer
verkocht in de bedrijfsrestaurants die in de ‘experimenteergroep’ zaten, dan in
de controlegroep van bedrijfsrestaurants waar geen strategieën waren ingezet. Bij de
broodjes zag je het meeste resultaat.
Goede
trend
Steeds meer bedrijven en werknemers willen een
gezond aanbod in hun bedrijfsrestaurants. Bedrijven bieden bijvoorbeeld gezonde
volkorenbroodjes aan en serveren maaltijden met veel groente. Soms biedt de
werkgevers zelfs gratis fruit aan.
Gerda Feunekes, directeur van het Voedingscentrum,
is positief over deze ontwikkeling. “Steeds meer bedrijfsrestaurants in het
bedrijfsleven en de overheid gaan voor een gezonder aanbod. Cateraars gaan hier
in mee door hun aanbod steeds gezonder te maken en creatief mee te denken met
de wensen van de klant. Wij vinden dit een enorm mooie ontwikkeling.”
Waarom
gezond bedrijfsrestaurant
Waarom is een gezond bedrijfsrestaurant belangrijk? Werknemers geven aan zich prettig te voelen bij een gezond aanbod. “Veel mensen vinden het normaal dat de werkgever gezond eten beschikbaar stelt,” licht Feunekes toe. “Je kunt ook verder denken dan het bedrijfsrestaurant, bijvoorbeeld gratis fruit. Overal watertappunten is nog zo’n voorbeeld."
Voor bedrijven heeft een gezond bedrijfsrestaurant ook een voordeel. Het
bevorderen van de gezondheid van werknemers kan leiden tot lager ziekteverzuim,
maar ook tot betere inzetbaarheid, hogere motivatie en minder verloop van
medewerkers.
Bekijk de handleiding Verleid worden om gezonder te lunchen op het werk.
Richtlijnen
Gezondere Kantines
Het Voedingscentrum heeft in 2014 in opdracht van
het Ministerie van VWS de Richtlijnen Gezondere Kantines gemaakt. Deze richtlijnen helpen om
kantines gezonder in te richten, dus om meer richting Schijf van Vijf te
bewegen. Denk aan schoolkantines, maar ook kantines van sportclubs. “We willen
de richtlijnen graag uitbreiden voor bedrijven en instellingen. Samen met
cateringbedrijven gaan we kijken welke strategieën uit het onderzoek verder
ontwikkeld kunnen worden. We gaan ons er samen met cateraars voor inzetten dat
deze positieve ontwikkeling doorzet.”
Meer over het onderzoek
Het onderzoek werd geïnitieerd door Veneca
(Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties), onder de vlag van het Nationaal
Programma Preventie. Gezondheidswetenschappers van de Vrije Universiteit
Amsterdam voerden het onderzoek uit over een periode van 3 maanden in 30
bedrijfsrestaurants. Het Voedingscentrum zat in de stuurgroep van het onderzoek.
Lees het onderzoeksrapport (1 MB, pdf)