Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu van de Week Recept van de dag
Heerlijke variant op de hartige taart
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Op een gezonde manier afvallen met langdurig... Bestel nu € 12,95
Ga naar
20 november 2018

Nederlanders zijn de afgelopen jaren iets meer fruit gaan eten. Ook drinken ze minder dranken met suiker, zoals frisdrank en sap, en ze eten minder vlees. Dat blijkt uit de nieuwste voedselconsumptiepeiling van het RIVM, die vandaag gepubliceerd is.

In de peiling is de periode 2012-2016 vergeleken met de periode 2007-2010.

Een aantal positieve ontwikkelingen die uit het onderzoek kwamen zijn:

  • Meer fruit. Nederlanders aten in de periode 2012-2016 bijna 120 gram fruit per dag. Dat is 8 procent meer dan in de periode 2007-2010. Ter vergelijking: dat komt bijvoorbeeld neer op 1 mandarijn meer per week of 2 appels per maand meer. Als je eet volgens de Schijf van Vijf, dan eet je elke dag 200 gram fruit.
  • Minder vlees. De consumptie van vlees is de afgelopen jaren gedaald. Per dag eten we ongeveer 100 gram vlees. Dat is 8 procent minder dan in de periode 2007-2010. Minder rood en bewerkt vlees eten zorgt voor een lager risico op een aantal chronische ziekten zoals beroerte, diabetes type 2 (suikerziekte), darmkanker of longkanker. Het is ook beter voor het milieu. Gisteren kwam in het nieuws dat het vleesverbuik in Nederland niet is gedaald. Dit was op basis van een onderzoek van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. Dit betrof een vergelijking tussen 2016 en 2017 gebaseerd op handelsstatistieken van het Centraal Bureau voor de Statistiek over de productie, invoer en uitvoer van vlees. Bij de VCP is de consumptie bij de consument nagevraagd en is de consumptie in de periode 2012-2016 vergeleken met de consumptie in 2007-2010.
  • Minder suikerhoudende dranken. Kinderen dronken in de periode 2012-2016 gemiddeld 620 milliliter (ml) suikerhoudende dranken per dag. Dat komt neer op 3 tot 4 glazen per dag. Bij volwassenen was dit 325 ml, ongeveer 2 glazen per dag. De consumptie hiervan daalde in de periode 2012-2016. In 2015-2016 dronken kinderen ruim een halve liter suikerhoudende dranken per week minder dan in 2012-2014. Bij volwassenen daalde dit met 350 ml per week. Suikerhoudende dranken staan niet in de Schijf van Vijf.

Overige verschillen

De consumptie van alcoholische dranken, aardappelen, vetten en oliën, zuivel, suiker en snoepgoed is afgenomen. De hoeveelheid groente, graanproducten en koek en gebak is ongeveer gelijk gebleven. De consumptie van sauzen en smaakmakers is toegenomen.

Voedselconsumptiepeiling

Het RIVM bracht het voedingspatroon onder ruim 4.000 kinderen en volwassenen in kaart. Deze voedselconsumptiepeiling bevat gedetailleerde gegevens over wat, waar en wanneer Nederlanders eten en drinken. De resultaten zijn te zien op de website www.wateetnederland.nl.

Gezond eten

Als je gezond eet volgens de Schijf van Vijf, dan neem je producten die goed zijn voor je lichaam. Ze verkleinen bijvoorbeeld de kans op hart- en vaatziekten en kanker. En je krijgt de voedingsstoffen binnen die je nodig hebt. Bovendien helpt de Schijf van Vijf je om duurzamer te eten.

Bekijk hoe je eet volgens de Schijf van Vijf.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.