Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Op een gezonde manier afvallen met langdurig... Bestel nu € 12,95
Ga naar
 

Geen risico voor de gezondheid bij eten aardbeien

6 juli 2018

Vorig jaar november was de aardbei volop in het nieuws. Aardbeien zouden 6 keer ‘giftiger’ zijn dan ander fruit door het zogeheten cocktaileffect. Op basis van een nieuwe risicoanalyse concludeert het RIVM dat het eten van aardbeien niet leidt tot een gezondheidsrisico.

Het nieuws van vorig jaar ontstond omdat bleek dat op aardbei veel verschillende soorten bestrijdingsmiddelen kunnen zitten. Per bestrijdingsmiddel voldeed alles aan de norm, maar het was maar de vraag of het ook nog veilig is als je alles bij elkaar optelt. Dus de cocktail van bestrijdingsmiddelen zou wel een risico voor de gezondheid kunnen geven, terwijl bij één middel dat niet het geval is.

De conclusie van het Voedingscentrum toen was dat de cijfers geen aanleiding gaven om aardbeien te laten staan. Wel waren er nog onzekerheden, omdat niet alles bekend was.

Nieuw onderzoek naar de ‘gifaardbei’: geen gezondheidsrisico

Inmiddels heeft het RIVM nader naar het risico van aardbeien gekeken, in opdracht van het ministerie van VWS. Het RIVM onderzocht daarvoor monsters van aardbeien uit de periode 2014 t/m 2016. Hoeveel resten van verschillende bestrijdingsmiddelen zaten erop? En hoeveel krijg je dan opgeteld binnen als je meer dan een kilo aardbeien per dag eet? Hieruit volgde dat bij vrijwel alle monsters het gezondheidsrisico niet waarschijnlijk was. Bij één monster was er mogelijk wel een risico, maar dit kwam door een hoog gehalte van het bestrijdingsmiddel iprodion, een stof die inmiddels verboden is.

Op basis van deze nieuwe risicoanalyse concludeert het RIVM dat het eten van aardbeien niet leidt tot een gezondheidsrisico. Even los gezien van de andere producten die je eet op een dag.

Wieke van der Vossen, expert Voedselveiligheid bij het Voedingscentrum: “Aardbeien kun je dus gelukkig gerust eten. En dat is een fijne gedachte in dit seizoen dat aardbeien volop verkrijgbaar zijn.”

Nog steeds onzekerheden

Wel geeft het RIVM aan dat er nog steeds enkele onzekerheden zijn. Mensen eten niet alleen aardbeien, maar verschillende soorten groente en fruit en ander voedsel. Zo kun je verschillende soorten restjes bestrijdingsmiddelen binnenkrijgen. En op één soort voedsel kunnen ook weer meerdere soorten bestrijdingsmiddelen gebruikt worden. Je krijgt dus gelijktijdig vanuit diverse bronnen meerdere van deze stoffen binnen. Dit noem je de cumulatieve blootstelling.

Wat het effect van deze cumulatieve blootstelling precies is op onze gezondheid is heel lastig te bepalen. Het RIVM heeft een inschatting gemaakt voor stoffen die effect kunnen hebben op de schildklier en het zenuwstelsel. Maar er kunnen nog meer effecten zijn op weer andere organen in ons lichaam. De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) werkt aan een verdere verfijning en indeling van bestrijdingsmiddelen om ook al deze cumulatieve effecten mee te nemen. Voor zover we nu weten en er naar cumulatieve risico’s gekeken is, lijkt er geen gezondheidsrisico te zijn. Maar hier wordt nog steeds onderzoek naar gedaan.

Wel groente en fruit eten

Wieke van der Vossen benadrukt dat er geen reden is om wat voor een soort groente en fruit dan ook te laten staan. “De gezondheidsvoordelen van het eten van groente en fruit zijn groot. Eet je er genoeg van, dan verlagen ze het risico op hart- en vaatziekten, darmkanker en diabetes type 2. Dit weegt ruimschoots op tegen de mogelijke gezondheidsrisico’s van restjes bestrijdingsmiddelen.”

Link naar het onderzoek (pdf)

Vernieuwd dieetboek 'Gezond afvallen'

Het dieetboek ‘Gezond afvallen’ staat vol caloriearme recepten, kennis over afvallen en dagmenu’s.