Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Gebruik sportsupplementen laag, maar niet zonder risico’s

14 maart 2018
Het gebruik van sportvoedingssupplementen is in Nederland laag, laat onderzoek van het RIVM zien. Wel lijkt gebruik niet zonder risico te zijn. Er worden gezondheidsklachten gemeld na het gebruik van sportvoedingssupplementen, zoals pre-workout-producten en cafeïnesupplementen. Het kan dan gaan om braken, duizeligheid, een hoge bloeddruk en hartritmestoornissen. 

Gebruik

In 2016 gaf 0,5% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder aan dat zij in het voorgaande jaar een prestatieverhogend middel hadden gebruikt. Naar schatting komt dat neer op 65.000 mensen. Dit blijkt uit onderzoek van het RIVM onder circa 10.000 mensen. Het gaat om voedingssupplementen die mensen gebruiken omdat ze denken hun duurprestatie hiermee te kunnen verbeteren, zoals pre-workout-producten, cafeïnesupplementen of stackers. In het rapport is ook doping meegenomen, denk aan anabole steroïden of amfetamine. 

Gezondheidsklachten

Het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum ontving in 2016 170 meldingen van gezondheidsklachten na gebruik van sportvoedingssupplementen (vooral middelen met cafeïne) en doping (vooral anabole steroïden). Klachten varieerden van braken, onrust, duizeligheid en een hoge bloeddruk tot hartritmestoornissen. Deze gezondheidsklachten ontstaan veelal doordat stoffen in de supplementen een stimulerende werking hebben op het zenuwstelsel.

In 6 gevallen kon het RIVM restmateriaal onderzoeken en bevestigen dat er stimulerende stoffen aanwezig waren. Het ging daarbij om cafeïne en/of amfetamine-achtige stoffen. De stoffen die de klachten veroorzaken staan niet altijd op het etiket vermeld. De consument weet dus niet dat ze erin zitten. Het RIVM vindt het daarom belangrijk om de consumenten te informeren over de mogelijke gevaren van sportvoedingssupplementen. 

Tips voor sporters

Naast dat sportsupplementen gevaarlijke of verboden middelen kunnen bevatten, is het van de meeste supplementen bovendien niet bewezen dat ze positieve effecten hebben voor sporters. De meeste sporters hebben er meer baat bij om hun voedingspatroon te verbeteren. Als je eet volgens de Schijf van Vijf krijg je voldoende voedingsstoffen en energie binnen voor een goede prestatie.

Voor intensieve sporters en (top)atleten, die meer dan 3 keer per week 1 tot 2 uur of meer trainen, kunnen bepaalde supplementen wel helpen er nog nét wat meer uit te halen. Iedere sporter kan terecht bij een sportdiëtist met vragen over voeding en sport. Dit is met name aan te bevelen wanneer de sporter uit is op een maximaal haalbare sportprestatie.

Lees meer over de zin en onzin van sportsupplementen 

Bekijk het onderzoek van het RIVM
Nieuw: Receptenapp van het Voedingscentrum
De nieuwe ‘Receptenapp Slim Koken’ biedt naast veel lekkere, gezonde en makkelijke recepten, ook hulp tijdens het koken, kopen en bewaren van je boodschappen.