Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Als Jan het kan

Afvallen voor gewone mannen

Jan Heemskerk is schrijver, columnist en voormalig hoofdredacteur van de maandbladen Playboy en FHM. Hij is in een jaar tijd zo'n 25 kilo afgevallen en dat was een hele belevenis. Hij heeft er een boek over geschreven 'Als Jan het kan'. Gedurende 5 weken motiveert hij samen met het Voedingscentrum mannen die ook aan de slag willen.

Video week 5: Volhouden

Je hebt al veel meters gemaakt, maar de grootste opgave gaat nu pas beginnen: volhouden. Hoe? Bekijk de laatste aflevering van ‘Als Jan het kan…’

Op gewicht blijven

Ben jij een aantal kilo’s afgevallen? Gefeliciteerd! Nu volhouden. Dat doe je door gezond te eten en veel te bewegen. Lees meer..

Fit met de Schijf van Vijf

Om te werken aan een goed gewicht, moet je weten wat gezond eten is. Als je eet volgens de Schijf van Vijf heb je een gezond eetpatroon.
 
 

Video week 4: alcohol

Jan is flink aan het afvallen, maar hij wil meer. Volgens zijn diëtiste moet hij daarom stoppen met alcohol drinken. Dat was even schrikken.

De gevolgen van alcohol

Alcohol drinken kan zorgen voor overgewicht. En een kater is ook niet bepaald een pretje. Plus: het vergroot de kans op bepaalde ziekten.

Stoere mocktails

Alcoholvrije cocktails niet mannelijk? Natuurlijk wel. We geven je een paar recepten voor een geslaagd feestje.
 
 

Video week 3: Sport

Beweging, een onmisbaar onderdeel van een gezond en slank lijf. Begint gerust met wat vaker de trap te nemen, want elke stap telt!

Beweeg jij genoeg?

Bewegen houdt je fit. Maar moet je per se naar de sportschool of telt een lunchwandeling ook? Bekijk of jij voldoet aan de richtlijnen.

Meer bewegen om af te vallen

Bewegen is belangrijk om gezond te blijven. Het helpt om af te vallen, maar een gezond eetpatroon is de basis van afvallen.
 
 

Receptinspiratie voor het afvallen

De receptkeuze van Jan

Om je te helpen met afvallen heeft Jan een keuze gemaakt uit ons ruime gezonde receptaanbod.

Heerlijke dagmenu's

Dagmenu's zijn handig bij het afvallen. We hebben er een aantal voor je klaarstaan.

Meer recepten

Via onze Receptenzoeker vind je 2.000 gezonde, lekkere en makkelijke recepten!

Bekijk het Menu van de week

Je kunt het Menu van de Week ook in je mailbox krijgen.

Video week 2: Voeding

Je beseft je dat er iets moet veranderen, en grote kans dat het met voeding te maken heeft. In week 2 kijken we naar wat er op ons bord ligt.

Gebruik Mijn Eetmeter-app

Wil je gezonder eten of afvallen? Of gewoon inzicht krijgen in wat je eet? Het eetdagboek Mijn Eetmeter helpt. Voor Jan was het een uitkomst!

Check de calorieën

Met de Caloriechecker zie je hoeveel calorieën er in een product zitten én hoeveel vet, verzadigd vet, eiwit, koolhydraten en vezels.
 
 

Week 1: Het begin

In de eerste aflevering draait alles om erkennen dat je misschien wel wat kilo’s te zwaar bent en, als je zover bent, de eerste stap.

Motivatie om af te vallen

Wat eet je nu? Weet je hoeveel calorieën jouw favoriete eten bevat? Blijvend afvallen begint met het in kaart brengen van waar je nu staat.

Ben jij er klaar voor?

Een goed begin is het halve werk. Op deze pagina krijg je 7 tips om te zorgen dat je klaar bent om af te vallen.
 
 

Handige hulpmiddelen voor een gezonde leefstijl

Gezond afvallen. het boek

Dit boek helpt jou om op een gezonde manier af te vallen én op gewicht te blijven.

Wat is jouw BMI?

Je BMI berekenen is een goed startpunt als je wilt beginnen met afvallen.

Meer info op onze website

Handige tips en tricks die je stimuleren om zonder dieet af te vallen.