Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y Z
Encyclopedie A-Z

Wortel

Wortel is een knolgewas en valt onder de groente. Groente staat in de Schijf van Vijf. 

Groente geeft veel voordelen voor de gezondheid en verlaagt het risico op chronische ziekten. Wortel bevat veel vezels en voedingsstoffen en weinig calorieën. Wortelen zijn rijk aan beta-caroteen.

Er is wortel te krijgen van biologische teelt, met het duurzaamheidskeurmerk On the way to PlanetProof, en als streekproduct Waddengoud.

Omschrijving

Wortel is een groente. Bospeentjes zijn lange slanke wortelen, die worden verkocht in bossen met het loof er nog aan. Als ze gewassen en zonder loof verkocht worden, heet het waspeen. Winterpeen is een grote wortel. Groente staat in de Schijf van Vijf.  

Herkomst

Wortel komt uit Nederland of uit Duitsland, Frankrijk, Spanje of Israël. In de lente en zomer ligt het altijd in de winkels. Het is in mindere mate te krijgen in de herfst en winter. Winterwortelen zijn het heel jaar door verkrijgbaar.

Wortelen worden buiten in de volle grond geteeld. 

Bospeen bevat veel vezels en voedingsstoffen en weinig calorieën. Wortelen zijn rijk aan beta-caroteen.

Bewaren

Wortel kan 5 dagen in de koelkast worden bewaard en 3-5 dagen op een koele plaats buiten de koelkast. Winterpeen is 1 maand houdbaar buiten de koelkast.  

Bereiden

Gebruik 250 tot 300 gram wortel om na het schoonmaken en bereiden 250 gram wortel over te houden. Was de wortels voor gebruik en snijd de onder- en bovenkant af. Kook wortels 5 tot 10 minuten. Wortel kan ook rauw gegeten worden.

Gezondheidseffecten

Wortel is een groente. Net als andere groentesoorten bevat wortel veel vezels en voedingsstoffen en erg weinig calorieën. Wortelen zijn rijk aan bètacaroteen.

Mensen die veel groente en fruit eten hebben een lager risico op hartziekte en beroerte. Ook hangt het eten van groente samen met een lagere kans op darmkanker. Lees meer over de gezondheidseffecten van groente.

Voedingsadvies

Voor volwassenen geldt het advies om 250 gram groente per dag te eten. Niet één groente bevat alle voedingsstoffen die je nodig hebt. Varieer daarom volop met groente. Vul de Schijf van Vijf voor jou in voor een persoonlijk advies gebaseerd op je leeftijd en geslacht.

Recepten met wortel

Wortels kun je gebruiken in veel recepten en je kunt ze ook rauw eten. Je kunt wortels bijvoorbeeld gekookt eten, in een roerbakgerecht of in een salade. Voorbeelden van recepten met wortel:

Of kijk hier voor meer recepten met wortel.

Duurzaamheidsaspecten

De klimaatbelasting van wortel is het hele jaar door laag. In april is er bospeen uit Nederland verkrijgbaar met een iets hogere klimaatbelasting.   

Milieu Centraal heeft een groente- en fruitkalender samengesteld, waarmee in één oogopslag is te zien hoeveel energie het heeft gekost om een product in een bepaald seizoen in de winkel te krijgen.   

Er zijn wortelen verkrijgbaar van biologische teelt, bospeen met het duurzaamheidskeurmerk On the way to PlanetProof, en als streekproduct Waddengoud.

Voedingskenmerken

Gegevens per 100 g / ml (bron: NEVO)

Voedingswaarden

Energie
Energiewaarde in kJ139 kJ
Energiewaarde in kcal33 kcal
Vet
Vet totaal0,3 g
Vetzuur
Vetzuren verzadigd0,1 g
Vetzuren trans0,0 g
Vetzuren enkelvoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren meervoudig onverzadigd0,2 g
Vetzuren n-3 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren n-6 meervoudig onverzadigd cis0,1 g
Linolzuur0,1 g
ALA0,02 g
EPA0,00 g
DHA0,00 g
Vezel
Voedingsvezel2,8 g
Eiwit
Eiwit plantaardig1 g
Eiwit totaal1 g
Vitamines
Alfa-caroteen2684 µg
Beta-caroteen6984 µg
Beta-cryptoxanthine0 µg
Folaat equivalenten27,8 µg
Foliumzuur toegevoegd0,0 µg
Luteïne211 µg
Lycopeen0 µg
Nicotinezuur0,6 mg
Retinol act equivalent692 µg
Vitamine B10,03 mg
Vitamine B120,00 µg
Vitamine B20,03 mg
Vitamine B60,084 mg
Vitamine C3 mg
Vitamine D0,0 µg
Vitamine E0,5 mg
Zeaxanthine0 µg
Overigen
Alcohol0 g
As1 g
Cholesterol0,0 mg
Water90 g
Koolhydraten
Koolhydraten5,6 g
Polyolen0,00 g
Mono- en disacchariden4,3 g
Polysacchariden1,3 g
Natrium/zout
Natrium0,027 g
Zout0,068 g
Mineralen
Calcium27 mg
Fosfor29 mg
IJzer0,2 mg
Jodium2 µg
Kalium266 mg
Koper0,04 mg
Magnesium7 mg
Selenium0 µg
Zink0,22 mg

Informatie over bewaren, bereiden en duurzaam eten

Bereiden
Blancheren in minuten3
Koken in minuten15
Magnetron in minuten (ca. 650 Watt)2
Roerbakken in minuten8
Duurzaamheid
Klimaatbelasting
1 = 100 gram CO2-eq
Watergebruik
1 = 120 liter water
Landgebruik
1 = 1 m2
Seizoen
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
Oktober
November
December