Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Op een gezonde manier afvallen met langdurig... Bestel nu € 12,95
Ga naar
 

Weight Watchers

Weight Watchers is een Amerikaans afvalprogramma. Binnen dit afvalprogramma krijgt alles wat je eet en drinkt een bepaalde hoeveelheid punten, oftewel ‘Smartpoints’.

Aan de hand van je leeftijd, geslacht en gewicht bepaalt Weight Watchers hoeveel Smartpoints je dagelijks mag gebruiken. Het puntensysteem kan je stimuleren gezonder te eten. 

Een dieet volgens Weight Watchers is gericht op het gezonder maken van het eetpatroon. In combinatie met het eten van minder calorieën dan vóór het dieet, kun je met Weight Watchers afvallen. Het voordeel van een afvalprogramma wat zich richt op een verbeterd eetpatroon, is dat het kan helpen om het gewichtsverlies ook te behouden.

Omschrijving

Weight Watchers is een programma waarmee je af kunt vallen. Centraal staat het principe van punten tellen.

Punten tellen met Weight Watchers (SmartPoints)

Bij Weight Watchers krijgt alles wat je eet en drinkt een SmartPoints-waarde, dus een bepaalde hoeveelheid punten. Deze waarde wordt berekend aan de hand van het aantal calorieën, eiwitten, suikers en verzadigde vetten. Online en via een app kun je bijhouden op hoeveel punten je zit. Zo kun je zien hoeveel je op die dag nog kunt eten. Aan de hand van je leeftijd, geslacht en gewicht bepaalt Weight Watchers hoeveel SmartPoints je dagelijks mag gebruiken. Je kunt wekelijkse cursussen bijwonen waarin informatie gegeven wordt en begeleiding wordt geboden.

Het puntensysteem kan je inzicht geven in het maken van gezondere keuzes. Het eten van een volkoren boterham levert bijvoorbeeld minder punten dan een krentenbol. Er zijn ook producten die je niét hoeft te tellen, en die je volgens Weight Watchers dus altijd zou kunnen eten: de zero points-voedingsmiddelen. Dit zijn onder andere eieren, vis, kip, kalkoenfilet, peulvruchten, bonen en mais. 

Naast het puntensysteem zijn er ‘weekextra’s’. Dat zijn punten die je eventueel flexibel kunt inzetten. Bijvoorbeeld in één keer bij een feestelijke gelegenheid of gelijkmatig over de week verdeeld. Wanneer je beweegt, verdien je Activ ProPoints. Je kunt je Active ProPoints-waarden optellen bij je SmartPoints en ieder moment van de week deze inwisselen voor voeding. 

Het is onduidelijk hoe het puntensysteem exact is opgebouwd en welke criteria het zwaarst wegen bij het toekennen van de SmartPoints. 

Overige uitgangspunten van Weight Watchers

Het programma spoort je aan om te kiezen voor meer fruit, groenten en eiwitten en minder suikers en verzadigde vetten. Het programma gaat uit van zogenoemde fit-formules : 

  • Eet dagelijks 5 porties groenten en fruit.
  • Eet of drink dagelijks 3 tot 5 zuivelproducten.
  • Drink dagelijks 1,5 tot 2 liter vocht, bij voorkeur water, kruiden- of vruchtenthee.
  • Eet dagelijks 2 tot 3 porties plantaardig vet, bij voorkeur plantaardige oliën rijk aan omega-3 vetzuren en vitamine E.
  • Beweeg elke dag minimaal 30 minuten.

Gezondheidseffecten

Afvallen met Weight Watchers

Een dieet volgens Weight Watchers is gericht op het gezonder maken van het eetpatroon en het verbeteren van de leefstijl. In combinatie met het eten van minder calorieën dan voor het dieet, kun je met Weight Watchers afvallen. Een veelvoorkomend probleem bij afvaldiëten is dat het verloren gewicht er na verloop van tijd weer aan komt. Het voordeel van een afvalprogramma dat zich richt op een verbeterd eetpatroon, is dat het kan helpen om het gewichtsverlies te behouden.

Onderzoek toont aan dat een dieet volgens het Weight Watchers programma net als andere diëten, kan leiden tot gewichtsverlies. De verloren kilo’s zijn er na 12 maanden nog steeds af bij deelnemers. Na 2 jaar is in de meeste gevallen een deel van het gewicht er wel weer bijgekomen. In studies wordt Weight Watchers vaak vergeleken met andere bekende afvaldiëten. Er is op dit moment nog geen eenduidige conclusie te trekken over welk dieet het beste werkt op de korte en op de lange termijn.

Vergelijking met de Schijf van Vijf 

Deels komen de richtlijnen van Weight Watchers overeen met de Richtlijnen van de Schijf van Vijf. De Schijf van Vijf geeft wel een uitgebreider voedingsadvies. De Schijf van Vijf geeft bijvoorbeeld aanbevolen dagelijkse hoeveelheden voor elke leeftijdsgroep.

Voedingsmiddelen die meer suiker en verzadigde vetzuren bevatten, hebben bij het Weight Watchers-dieet een hogere SmartPoint-waarde. Voedingsmiddelen die veel eiwitten bevatten, hebben juist een lagere SmartPoints-waarde. Hoewel er volgens het dieet geen voedingsmiddelen verboden zijn, wordt het eten van volkoren graanproducten, magere eiwitrijke producten, groente en fruit gestimuleerd. Deze producten hebben namelijk een lager aantal SmartPoints en je kunt daar dus meer van eten. Voedingsmiddelen met veel toegevoegd suiker of veel verzadigd vet staan ook niet in de Schijf van Vijf. Volkoren graanproducten, magere eiwitrijke producten, groente en fruit passen in een gezond voedingspatroon omdat ze aantoonbaar positieve effecten hebben op de gezondheid. Om deze reden staan deze producten ook in de Schijf van Vijf. 

De zero points-producten, zoals ei of vis, zou je volgens Weight Watchers onbeperkt kunnen eten. Het Voedingscentrum hanteert in de Schijf van Vijf wel maximaal aanbevolen hoeveelheden. Voor eieren geldt bijvoorbeeld een advies van 2 tot 3 per week voor volwassenen en 3 tot 4 voor vegetariërs. 

Vergelijking met de beweegrichtlijnen

In de materialen wordt niet genoemd op welke richtlijnen Weight Watchers het advies voor 30 minuten lichaamsbeweging per dag baseert. In Nederland gelden hiervoor andere adviezen die worden gegeven in de beweegrichtlijnen. 

Aanbevelingen voor eiwitten, vetten en koolhydraten

De aanbevolen hoeveelheid eiwitten is vergelijkbaar met de hoeveelheid die in Nederland wordt aanbevolen. Voor de hoeveelheid vetten die je per dag zou moeten binnenkrijgen geldt ook een vergelijkbaar advies als in Nederland. Hierbij wordt niet genoemd welke maximale hoeveelheid van je vetinname uit verzadigd vet mag bestaan, zoals in Nederland wel wordt geadviseerd door de Gezondheidsraad (deze is 10%). Wel wordt aangegeven dat je niet te veel verzadigde vetten moet eten. Bij de koolhydraten wordt onderscheid gemaakt tussen complexe en snelle koolhydraten, en luidt het advies om vooral te kiezen voor de complexe koolhydraten, net als in de Schijf van Vijf. 

Zout 

Hoewel er in de gedrukte materialen van Weight Watchers wel aandacht is voor zoutinname, lijkt het erop dat het puntensysteem zelf weinig rekening met de aanbevelingen rondom de dagelijkse zoutinname van maximaal 6 gram. Zout wordt niet genoemd in het rijtje van ingrediënten waarop gelet wordt bij het toekenning van de SmartPoints. 

Het Weight Watchers-dieet in de praktijk

De focus van het Weight Watchers-programma ligt op de smartPoints. Als je alleen kiest voor producten die hoge smartPoints waarden hebben dan kun je veel minder eten. Je kunt dan honger krijgen. Goede begeleiding is daarom nodig bij het leren kiezen voor gezondere producten. Goede begeleiding van een expert is bij het volgen van een Weight Watchers dieet dus zeker aan te bevelen. Een maand lang volgen van het programma kost je ongeveer 43 euro.

 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.