Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y Z
Encyclopedie A-Z

Sinaasappel en mandarijn

Sinaasappels en mandarijnen zijn fruitsoorten. Sinaasappels bevatten veel vitamine C en dragen bij aan de inname van foliumzuur. Mandarijnen bevatten wat minder vitamine C en foliumzuur. Fruit staat in de Schijf van Vijf. Fruit geeft veel voordelen voor de gezondheid.

Er zijn sinaasappels en mandarijnen verkrijgbaar met de milieukeurmerken Biologisch, Nature & More, Fairtrade OKE of Max Havelaar.

Wat zijn sinaasappels en mandarijnen?

Sinaasappels en mandarijnen zijn citrusvruchten, net als citroenen, limoenen, grapefruits, minneola’s, tangerines en kumquats. Minder bekende citrusvruchten zijn pomelo, orangelo, sweetie, tangor en ugli. Er zijn verschillend soorten sinaasappels: gewone sinaasappels, navelsinaasappels, bloedsinaasappels en perssinaasappels. De tangerine is een soort mandarijn. Andere soorten mandarijnen zijn de gewone mandarijn, satsuma mandarijn, kingmandarijn en mediterrane mandarijn. Een minneola is een kruising tussen een mandarijn en een grapefruit.   

Waar komen sinaasappels en mandarijnen vandaan?

Sinaasappels en mandarijnen komen oorspronkelijk uit China. Sinaasappels groeien aan sinaasappelbomen en mandarijnen aan mandarijnbomen. Sinaasappels en mandarijnen hebben veel zon nodig en groeien dus het beste in warme gebieden. In het voorjaar, najaar en in de winter komen de sinaasappels en mandarijnen die in Nederland verkrijgbaar zijn vooral uit het Middellandse Zeegebied. In de zomer worden veel sinaasappels geïmporteerd uit Zuid-Amerika en Zuid-Afrika.

Hoeveel sinaasappels en mandarijnen eten we?

Sinaasappels en mandarijnen zijn twee populaire fruitsoorten in Nederland. Mandarijn staat op de vierde plaats en sinaasappel op de vijfde plaats. Gemiddeld wordt 7,4 gram mandarijn en 7,0 gram sinaasappel per dag gegeten.

Sinaasappels en mandarijnen zijn fruitsoorten. Fruit staat in de Schijf van Vijf en geeft veel voordelen voor de gezondheid. Eet dagelijks 2 porties fruit.

Hoe kan ik sinaasappels en mandarijnen bewaren?

Sinaasappels en mandarijnen zijn op kamertemperatuur 1-2 weken te bewaren. Je kunt ze eventueel in de koelkast bewaren.

Zijn sinaasappels en mandarijnen gezond?

Sinaasappels bevatten veel vitamine C. Bovendien dragen sinaasappels bij aan de inname van foliumzuur. Mandarijnen bevatten iets minder vitamine C, foliumzuur en vezels dan sinaasappels. Mandarijnen en sinaasappels staan in de Schijf van Vijf. Sinaasappelsap wordt net als andere sappen gezien als een suikerhoudende drank. Sinaasappelsap staat niet in de Schijf van Vijf. Voor fruit gelden veel algemene gezondheidsvoordelen.

Staan mandarijnen en sinaasappels in de Schijf van Vijf?

Sinaasappels en mandarijnen staan net als andere fruitsoorten in de Schijf van Vijf. Voor volwassenen geldt het advies om minimaal 2 porties fruit per dag te eten. Een sinaasappel geldt als één portie fruit. Van mandarijnen moet je er 2 eten voor één portie. Als je steeds andere fruitsoorten kiest krijg je alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt. Vul de  Schijf van Vijf voor jou in voor een persoonlijk advies gebaseerd op je leeftijd en geslacht.

Is citrusfruit veilig om te eten?

Citrusvruchten zijn heel gevoelig voor schimmel waardoor het gebruikelijk is om citrusfruit na de oogst te behandelen met een schimmelwerend middel, zoals imazalil. De restjes van het middel bevinden zich meestal op de schil. Bij gebruik van sinaasappelrasp is er geen gevaar voor de gezondheid als de schil goed is gewassen.

Etiket: waarop kan ik letten bij sinaasappels en mandarijnen?

Eisen ten aanzien van etikettering zijn vastgelegd in de Warenwet etikettering. 

Aan vers, niet-voorverpakt fruit zijn nauwelijks eisen gesteld. Alleen de naam, land van herkomst en de productiepartij moeten genoemd worden. Op een etiket van voorverpakt (gesneden) fruit, ingeblikt en gedroogd fruit staan onder meer de ingrediënten, de houdbaarheidsdatum, het gewicht en het land van herkomst vermeld. 

Kijk naar het online etiket voor meer uitleg over de verschillende onderdelen van het etiket. 

Welke keurmerken staan er op sinaasappels en mandarijnen?

In Nederland zijn sinaasappels en mandarijnen verkrijgbaar met de volgende keurmerken:

Zijn sinaasappels en mandarijnen duurzaam?

De sinaasappel is in Nederland de meest geïmporteerde fruitsoort. Mandarijn komt op de zesde plaats. Citrusfruit komt per boot of vrachtauto naar Nederland.

Sinaasappels uit Spanje Marokko, en Egypte hebben van november tot juni een lage klimaatbelasting. Citrusfruit dat per boot komt uit Argentinië en Uruguay en Zuid-Afrika hebben een lage belasting op het milieu van juli tot december. Mandarijnen hebben het hele jaar door een lage milieubelasting (A of B) en komen per boot of vrachtwagen uit Marokko, Spanje, Griekenland, maar ook per boot uit Argentinië, Peru, Uruguay of Zuid-Afrika.

Milieu Centraal heeft een groente- en fruitkalender samengesteld, waarmee in één oogopslag is te zien hoeveel energie het heeft gekost om een product in een bepaald seizoen in de winkel te krijgen.   

Biologische teelt

Biologische sinaasappels en mandarijnen zijn geteeld zonder gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest. De milieubelasting is lager door het gebruik van biologische gewasbescherming en natuurlijke bemesting.    

Voedingskenmerken

Gegevens per 100 g / ml (bron: NEVO)

Voedingswaarden

Energie
Energiewaarde in kJ193 kJ
Energiewaarde in kcal45 kcal
Vet
Vet totaal0,1 g
Vetzuur
Vetzuren verzadigd0,0 g
Vetzuren trans0,0 g
Vetzuren enkelvoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren meervoudig onverzadigd0,1 g
Vetzuren n-3 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren n-6 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Linolzuur0,0 g
ALA0,02 g
EPA0,00 g
DHA0,00 g
Vezel
Voedingsvezel0,9 g
Eiwit
Eiwit plantaardig1 g
Eiwit totaal1 g
Vitamines
Alfa-caroteen0 µg
Beta-caroteen12 µg
Beta-cryptoxanthine452 µg
Folaat equivalenten22,6 µg
Foliumzuur toegevoegd0,0 µg
Luteïne70 µg
Lycopeen0 µg
Nicotinezuur0,3 mg
Retinol act equivalent20 µg
Vitamine B10,07 mg
Vitamine B120,00 µg
Vitamine B20,03 mg
Vitamine B60,076 mg
Vitamine C40 mg
Vitamine D0,0 µg
Vitamine E0,3 mg
Zeaxanthine0 µg
Overigen
Alcohol0 g
As0 g
Cholesterol0,0 mg
Water88 g
Koolhydraten
Koolhydraten9,8 g
Polyolen0,00 g
Mono- en disacchariden8,2 g
Polysacchariden1,6 g
Natrium/zout
Natrium0,001 g
Zout0,003 g
Mineralen
Calcium25 mg
Fosfor19 mg
IJzer0,1 mg
Kalium145 mg
Koper0,03 mg
Magnesium10 mg
Selenium0 µg
Zink0,08 mg

Informatie over bewaren, bereiden en duurzaam eten

Duurzaamheid
Klimaatbelasting
1 = 100 gram CO2-eq
Watergebruik
1 = 120 liter water
Landgebruik
1 = 1 m2
Seizoen
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
Oktober
November
December