Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y Z
Encyclopedie A-Z

Paprika

Groente geeft veel voordelen voor de gezondheid en verlaagt het risico op chronische ziekten. Paprika bevat veel vezels en voedingsstoffen en weinig calorieën. Vooral rode paprika bevat veel vitamine C.   

Er zijn biologische paprika’s te krijgen en paprika's met het duurzaamheidskeurmerk On the way to PlanetProof.  

Omschrijving

Paprika is een vruchtgroente en valt onder de groente. Paprika's zijn er in allerlei kleuren en vormen. Zo zijn er oranje, gele, rode en groene paprika’s en puntpaprika’s. Groente staat in de Schijf van Vijf.   

Paprika komt uit de landen rond de Middellandse Zee en van maart tot september uit Nederlandse kassen. Andere voorbeelden van vruchtgroenten zijn tomaat, aubergine, pompoen, courgette, komkommer.

Paprika is een vruchtgroente en staat in de Schijf van Vijf. Paprika bevat veel vezels en voedingsstoffen en weinig calorieën. Vooral rode paprika bevat veel vitamine C.

Bewaren

Paprika is maximaal 7 dagen te bewaren op een koele plaats. In de diepvries blijft paprika 12 maanden goed.

Bereiden

De paprika moet gewassen worden voor gebruik. Halveer en verwijder de zaadlijsten, de zaadjes en de steelaanzet. Kook paprika’s gemiddeld 8 minuten. Paprika is ook goed rauw te eten of te roerbakken. 

Gezondheidseffecten

Paprika is een groente. Net als andere groentesoorten bevat paprika veel vezels en voedingsstoffen en weinig calorieën. Rode paprika bevat 2 maal zoveel vitamine C als groene paprika. Ook is de rode wat zoeter. Paprika is familie van de pepers en bevat veel van de rode kleurstof capsanthine.   

Veel groente en fruit eten verlaagt het risico op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker (darmkanker). Lees meer over de gezondheidseffecten van groente

Voedingsadvies

Voor volwassenen geldt het advies om 250 gram groente per dag te eten. Niet één groente bevat alle voedingsstoffen uit groente die je nodig hebt. Varieer daarom volop met groente. Lees meer over groente en vul de Schijf van Vijf voor jou in voor een persoonlijk advies gebaseerd op je leeftijd en geslacht.

Recepten met paprika

Paprika kun je gebruiken in veel verschillende recepten. Je kunt paprika bijvoorbeeld gebakken of gegrild eten, in een roerbakgerecht, of in een salade (ook rauw). Voorbeelden van recepten met paprika:

Of kijk hier voor meer recepten met paprika.

Duurzaamheidsaspecten

De klimaatbelasting van de meeste groenten is laag. Paprika kan een iets hogere klimaatbelasting hebben, omdat deze groente vaak in kassen wordt gekweekt. Van maart tot september komt paprika uit de Nederlandse kassen. Paprika is het hele jaar door een goede keuze uit landen rond de Middellandse Zee.  

Milieu Centraal heeft een groente- en fruitkalender samengesteld, waarmee in één oogopslag is te zien hoeveel energie het heeft gekost om een product in een bepaald seizoen in de winkel te krijgen.   

Er is biologische paprika beschikbaar en paprika met het duurzaamheidskeurmerk On the way to PlanetProof

Voedingskenmerken

Gegevens per 100 g / ml (bron: NEVO)

Voedingswaarden

Energie
Energiewaarde in kJ104 kJ
Energiewaarde in kcal25 kcal
Vet
Vet totaal0,1 g
Vetzuur
Vetzuren verzadigd0,0 g
Vetzuren trans0,0 g
Vetzuren enkelvoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren meervoudig onverzadigd0,1 g
Vetzuren n-3 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren n-6 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Linolzuur0,0 g
ALA0,02 g
EPA0,00 g
DHA0,00 g
Vezel
Voedingsvezel1,9 g
Eiwit
Eiwit plantaardig1 g
Eiwit totaal1 g
Vitamines
Alfa-caroteen17 µg
Beta-caroteen545 µg
Beta-cryptoxanthine133 µg
Folaat equivalenten35,2 µg
Foliumzuur toegevoegd0,0 µg
Luteïne232 µg
Lycopeen58 µg
Nicotinezuur0,8 mg
Retinol act equivalent52 µg
Vitamine B10,03 mg
Vitamine B120,00 µg
Vitamine B20,05 mg
Vitamine B60,239 mg
Vitamine C107 mg
Vitamine D0,0 µg
Vitamine E3,2 mg
Zeaxanthine128 µg
Overigen
Alcohol0 g
As0 g
Cholesterol0,0 mg
Water92 g
Koolhydraten
Koolhydraten4,2 g
Polyolen0,00 g
Mono- en disacchariden3,8 g
Polysacchariden0,4 g
Natrium/zout
Natrium0,002 g
Zout0,005 g
Mineralen
Calcium9 mg
Fosfor25 mg
IJzer0,4 mg
Jodium1 µg
Kalium190 mg
Koper0,04 mg
Magnesium10 mg
Selenium1 µg
Zink0,21 mg

Informatie over bewaren, bereiden en duurzaam eten

Duurzaamheid
Klimaatbelasting
1 = 100 gram CO2-eq
Watergebruik
1 = 120 liter water
Landgebruik
1 = 1 m2