Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu van de Week Recept van de dag
Ideaal recept voor broodrestjes
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar
 

Aardbei

Aardbei is een fruitsoort. Aardbeien bevatten weinig calorieën. Er zit veel vitamine C in aardbei, en de vrucht draagt bij aan de inname van foliumzuur. Aardbei staat net als ander fruit in de Schijf van Vijf. Er zijn bijna geen aardbeien met een milieukeurmerk verkrijgbaar in Nederland.

Wat zijn aardbeien?

De aardbei is een besvrucht. Fruit staat in de Schijf van Vijf.    

Waar komen aardbeien vandaan?

Nederland teelt ongeveer 40 duizend ton aardbeien per jaar. Het grootste deel daarvan komt uit de kas. Aardbeien worden in Nederland geteeld voor binnenlandse consumptie, maar ook voor de export.

Worden aardbeien veel gegeten?

De aardbei staat vijfde op de lijst van meest gegeten fruitsoorten in Nederland. 

Aardbei is een fruitsoort. Aardbeien bevatten weinig calorieën. Er zit veel vitamine C in en draagt bij aan de inname van foliumzuur.

Hoe kun je aardbeien bewaren?

Aardbeien kneuzen gemakkelijk en beschimmelen snel. Ze zijn langer houdbaar met kroontje en als ze onafgedekt worden bewaard. Je kunt ze ook prima invriezen.

Hoelang kun je aardbeien bewaren? 

Bewaartijd in de koelkast: 1 tot 3 dagen
Bewaartijd koele plaats: 1 dag
Bewaartijd in de vriezer: 8 tot 12 maanden 

Zijn aardbeien gezond?

Aardbei bevat veel vitamine C. Van de populairste fruitsoorten bevat alleen kiwi meer vitamine C. Aardbeien dragen daarnaast bij aan de inname van foliumzuur. Ze bevatten weinig calorieën.   

Voor fruit gelden veel algemene gezondheidsvoordelen.

Staan aardbeien in de Schijf van Vijf?

Aardbeien staan net als andere fruitsoorten in de Schijf van Vijf. Voor volwassenen geldt het advies om minimaal 2 porties fruit per dag te eten. Dat komt neer op 200 gram fruit of meer. Als je steeds andere fruitsoorten kiest, krijg je alle voedingsstoffen uit fruit binnen die je nodig hebt. Lees meer over fruit en vul de Schijf van Vijf voor jou in voor een voedingsadvies op maat. 

Etiket: waarop kun je letten bij aardbeien?

Eisen ten aanzien van etikettering zijn vastgelegd in de Warenwet etikettering. 

Aan vers, niet-voorverpakt fruit zijn nauwelijks eisen gesteld. Alleen de naam, land van herkomst en de productiepartij moeten erbij worden vermeld. Op een etiket van voorverpakt (gesneden) fruit, ingeblikt en gedroogd fruit staan onder meer de ingrediënten, de houdbaarheidsdatum, het gewicht en het land van herkomst vermeld. 

Kijk naar het online etiket voor meer uitleg over de verschillende onderdelen van het etiket. 

Welk keurmerken staan er op aardbeien?

In Nederland zijn aardbeien met het duurzaamheidskeurmerk On the way to PlanetProof verkrijgbaar.

Zijn aardbeien duurzaam?

Aardbeienteelt vindt in meer dan 90% van de gevallen plaats in de kas of onder plastic tunnels. Dit soort teelt kost veel energie.   

Aardbeien uit de Nederlandse kas zijn verkrijgbaar van maart tot mei en van oktober tot december. Deze aardbeien hebben een hoge klimaatbelasting. Ook aardbeien die in de winter uit Egypte, Marokko of Israël komen zijn slechter voor het milieu.   

Een lage klimaatbelasting hebben aardbeien die in het voorjaar uit Spanje komen en aardbeien die buiten groeien. Deze liggen van juni tot september in de winkels.   

Milieu Centraal heeft een groente- en fruitkalender samengesteld, waarmee in één oogopslag is te zien hoeveel energie het heeft gekost om een product in een bepaald seizoen in de winkel te krijgen.     

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.

 

Voedingskenmerken

Voedingswaarden
Gegevens per 100 g / ml (bron: NEVO)
Energie
Energiewaarde in kJ123 kJ
Energiewaarde in kcal29 kcal
Vet
Vet totaal0,0 g
Vetzuur
Vetzuren verzadigd0,0 g
Vetzuren trans0,0 g
Vetzuren enkelvoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren meervoudig onverzadigd0,0 g
Vetzuren n-3 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren n-6 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Linolzuur0,0 g
ALA0,00 g
EPA0,00 g
DHA0,00 g
Vezel
Voedingsvezel1,1 g
Eiwit
Eiwit plantaardig1 g
Eiwit totaal1 g
Vitamines
Alfa-caroteen1 µg
Beta-caroteen11 µg
Beta-cryptoxanthine0 µg
Folaat equivalenten65,0 µg
Foliumzuur toegevoegd0,0 µg
Luteïne13 µg
Lycopeen0 µg
Nicotinezuur0,3 mg
Retinol act equivalent1 µg
Vitamine B10,02 mg
Vitamine B120,00 µg
Vitamine B20,03 mg
Vitamine B60,056 mg
Vitamine C60 mg
Vitamine D0,0 µg
Vitamine E0,4 mg
Zeaxanthine0 µg
Overigen
Alcohol0 g
Cholesterol0,0 mg
Water91 g
Koolhydraten
Koolhydraten5,1 g
Polyolen0,00 g
Mono- en disacchariden5,1 g
Polysacchariden0,0 g
Natrium/zout
Natrium0,003 g
Zout0,008 g
Mineralen
Calcium15 mg
Fosfor29 mg
IJzer0,5 mg
Kalium183 mg
Koper0,04 mg
Magnesium13 mg
Selenium0 µg
Zink0,12 mg
sluit venster
Informatie over bewaren, bereiden en duurzaam eten
Duurzaamheid
Klimaatbelasting
1 = 100 gram CO2-eq
Watergebruik
1 = 120 liter water
Landgebruik
1 = 1 m2
Seizoen
Juni
Juli
Augustus
September
sluit venster