Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Herfstig recept
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

De peer is een fruitsoort. Fruit staat in de Schijf van Vijf.   

Fruit geeft veel voordelen voor de gezondheid. In peren zit niet veel vitamine C en een gemiddelde hoeveelheid voedingsvezel en kalium. 

Peren waarbij rekening gehouden is met verantwoorde productie zijn te herkennen aan de keurmerken Milieukeur, Biologisch  en Nature & More.

Omschrijving

De peer is een pitvrucht, net als de appel en vijg. Fruit staat in de Schijf van Vijf.  

Herkomst

Het Nederlandse klimaat is zeer geschikt voor de teelt van peren. De belangrijkste regio's waar fruitproductie plaatsvindt zijn Gelderland, Utrecht, Zeeland, Flevoland en Noord Holland. Op de meeste bedrijven worden appels en peren geteeld. Ongeveer op 7.000 hectare groeit er peer. Op driekwart hiervan wordt het ras Conference gekweekt.   

Naast Nederland komen peren ook uit België, Frankrijk, Zuid-Amerika, Zuid Afrika of China. 

Consumptiecijfers

Peren staan zevende op de lijst van populairste fruitsoorten in Nederland. 

Bewaren

Peren zijn lang te bewaren en daardoor het hele jaar beschikbaar.   

Thuis zijn peren 1 tot 7 dagen goed te houden op een koele plaats. In de koelkast kunnen peren zelfs 14 tot 21 dagen goed blijven.

Gezondheidseffecten

Peren bevatten weinig vitamine C. Voedingsvezel leveren ze in gemiddelde hoeveelheid. Dat geldt ook voor kalium.   

Voor fruit gelden veel algemene gezondheidsvoordelen.  

Voedingsadvies

Voor volwassenen geldt het advies om minimaal 2 porties fruit per dag te eten. Dat komt neer op 200 gram fruit of meer. Als je steeds andere fruitsoorten kiest krijg je alle voedingsstoffen uit fruit binnen die je nodig hebt. Lees meer over fruit en vul de Schijf van Vijf voor jou in voor een voedingsadvies op maat. 

Etiket

Eisen ten aanzien van etikettering zijn vastgelegd in de Warenwet etikettering. 

Aan vers, niet-voorverpakt fruit zijn nauwelijks eisen gesteld. Alleen de naam, land van herkomst en de productiepartij moeten genoemd worden. Op een etiket van voorverpakt (gesneden) fruit, ingeblikt en gedroogd fruit staan onder meer de ingrediënten, de houdbaarheidsdatum, het gewicht en het land van herkomst vermeld. 

Kijk naar het online etiket voor meer uitleg over de verschillende onderdelen van het etiket. 

Keurmerken

In Nederland zijn peren verkrijgbaar met de volgende keurmerken:  

  • Milieukeur 
  • Biologisch 
  • Nature & More 

Duurzaamheidsaspecten

Peren buiten Europa worden meestal per boot naar Nederland vervoerd.   

Europese peren zijn het hele jaar door te verkrijgen en hebben een lage klimaatbelasting. Importperen uit Argentinië, Chili, Zuid Afrika of China zijn wat slechter voor het milieu.  

Milieu Centraal heeft een groente- en fruitkalender samengesteld, waarmee in één oogopslag is te zien hoeveel energie het heeft gekost om een product in een bepaald seizoen in de winkel te krijgen.   

Biologische teelt

Net als bij de appel is de biologische perenteelt in Nederland nog heel beperkt. Ongeveer 2 procent van de perentelers teelt biologisch. Hiervan is ongeveer 30% hoogstamteelt. Dit biedt ruimte voor planten en dieren.

Nieuw kookboek: Vandaag vegetarisch

'Vandaag vegetarisch' inspireert om eten op een nieuwe manier te benaderen. Steeds meer mensen eten minder of geen vlees. In dit kookboek vind je recepten op basis van peulvruchten, soja, ei, noten en vleesvervangers. 

 

Voedingskenmerken

Voedingswaarden
Gegevens per 100 g / ml (bron: NEVO)
Energie
Energiewaarde in kJ231 kJ
Energiewaarde in kcal55 kcal
Vet
Vet totaal0,3 g
Vetzuur
Vetzuren verzadigd0,1 g
Vetzuren trans0,0 g
Vetzuren enkelvoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren meervoudig onverzadigd0,2 g
Vetzuren n-3 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren n-6 meervoudig onverzadigd cis0,1 g
Linolzuur0,1 g
ALA0,04 g
EPA0,00 g
DHA0,00 g
Vezel
Voedingsvezel2,2 g
Eiwit
Eiwit plantaardig0 g
Eiwit totaal0 g
Vitamines
Alfa-caroteen0 µg
Beta-caroteen30 µg
Beta-cryptoxanthine0 µg
Folaat equivalenten3,7 µg
Foliumzuur toegevoegd0,0 µg
Luteïne56 µg
Lycopeen0 µg
Nicotinezuur0,2 mg
Retinol act equivalent3 µg
Vitamine B10,01 mg
Vitamine B120,00 µg
Vitamine B20,02 mg
Vitamine B60,017 mg
Vitamine C3 mg
Vitamine D0,0 µg
Vitamine E0,2 mg
Zeaxanthine1 µg
Overigen
Alcohol0 g
As0 g
Cholesterol0,0 mg
Water85 g
Koolhydraten
Koolhydraten11,7 g
Polyolen0,00 g
Mono- en disacchariden9,5 g
Polysacchariden2,2 g
Natrium/zout
Natrium0,001 g
Zout0,003 g
Mineralen
Calcium6 mg
Fosfor13 mg
IJzer0,2 mg
Jodium2 µg
Kalium155 mg
Koper0,05 mg
Magnesium7 mg
Selenium0 µg
Zink0,17 mg
sluit venster
Informatie over bewaren, bereiden en duurzaam eten
Duurzaamheid
Klimaatbelasting
1 = 100 gram CO2-eq
Landgebruik
1 = 1 m2
Seizoen
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
Oktober
November
December
sluit venster