Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg.
Menu
Zoek

Wat is een ketogeen dieet?

Een ketogeen dieet is de strengste vorm van een koolhydraatarm dieet. Bij een ketogeen dieet eet je extreem weinig koolhydraten, namelijk maximaal 50 gram per dag. Mensen volgen een ketogeen dieet bijvoorbeeld om af te vallen of als onderdeel van de behandeling van bepaalde ziekten zoals epilepsie.

Hoe werkt het ketogeen dieet?

Bij een ketogeen dieet eet je zeer weinig koolhydraten, maximaal 50 gram per dag. De bijdrage van vetten en eiwitten aan je totale energie-inname is hierdoor hoog.

Koolhydraten zijn een belangrijke bron van energie voor het lichaam. Wanneer je koolhydraten eet breekt je lichaam dit af tot glucose. Glucose geeft je lichaam brandstof die je nodig hebt om bijvoorbeeld te bewegen en adem te halen. Je lichaam kan een voorraad glucose opslaan als glycogeen in je lever. Deze voorraad gebruikt je lichaam als de hoeveelheid glucose in je bloed daalt.

Als je bijna geen koolhydraten eet, zit er weinig glucose in je bloed. De glycogeen voorraad in je lever wordt gebruikt. Deze raakt steeds verder op en wordt ook niet meer aangevuld zolang je niet meer koolhydraten eet.

Om toch voldoende brandstof te hebben gaat je lichaam over op vetzuurverbranding. Door het verbranden van vetzuren ontstaan er ‘ketonen’ of ‘ketonlichamen’. Je lichaam kan ketonen als brandstof gebruiken in plaats van glucose. Ketonen maken het bloed zuurder. Het lichaam komt door het volgen van een ketogeen dieet in ‘ketose’.

Is het ketogeen dieet gezond?

Net als andere diëten om af te vallen, kan het ketogeen dieet helpen gewicht te verliezen. Bij gezonde volwassenen lijkt ketose op de korte termijn geen grote gezondheidsrisico’s met zich mee te brengen. Maar de effecten van het ketogeen dieet op gewicht en gezondheid op de lange termijn zijn onbekend.

Het ketogeen dieet is lastig vol te houden doordat je zo weinig koolhydraten mag eten. Koolhydraten zitten in veel gezonde producten. Denk aan fruit en volkorenproducten zoals volkorenbrood, volkorenpasta, zilvervliesrijst en volkoren couscous.

Omdat je koolhydraatrijke producten laat staan heb je een grotere kans op tekorten van bepaalde B-vitamines, vezels en jodium. En je mist de positieve effecten op je gezondheid van sommige koolhydraatrijke producten. Zo verlagen volkorenproducten bijvoorbeeld de kans op hartziekten en beroerte.

Ook zijn diëten met weinig koolhydraten vaak rijk aan vetten en daarmee vaak ook te hoog in verzadigd vet. Om de kans op hart- en vaatziekten te verlagen, geldt het advies om producten met verzadigd vet te vervangen door producten met onverzadigd vet.

Is het ketogeen dieet slecht voor je cholesterol?

Onderzoek laat verschillende effecten van het ketogeen dieet op het cholesterol zien. Dit heeft meerdere redenen. Als je koolhydraatrijke producten vervangt door dierlijke producten, is een ketogeen dieet vaak rijk aan vetten en daarmee vaak ook te hoog in verzadigd vet. Verzadigd vet verhoogt het LDL-cholesterol van het bloed. Een te hoog LDL-cholesterol is niet goed voor de bloedvaten.

Maar er zijn ook onderzoeken die uitwijzen dat het ketogeen dieet geen effect of juist een positief effect heeft op je cholesterol. Dit komt waarschijnlijk doordat je gewicht verliest wanneer je een ketogeen dieet volgt. Als je te zwaar bent kan gewichtsverlies een positief effect hebben op je cholesterol. Wel komt uit deze onderzoeken dat mensen met een gezond gewicht juist minder goede cholesterolwaarden krijgen wanneer ze een ketogeen dieet met veel vetten volgen. Meer onderzoek is nodig om een eenduidig antwoord op deze vraag te krijgen.

Zoek begeleiding

Wij adviseren om het ketogeen dieet alleen te volgen onder begeleiding van een arts of diëtist. Zij kunnen inschatten of dit veilig is en of je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je lichaam nodig heeft. Ook kunnen zij je vervolgens op weg helpen naar een gezond eetpatroon.