Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Moet ik 3, 4, 5 of 6 keer per dag eten als ik wil afvallen?

Minder eten is het belangrijkste bij afvallen. Het lukt beter om minder te eten als je regelmatig eet. Dat betekent dat je verdeeld over de dag 3 hoofdmaaltijden eet: ontbijt, lunch en avondeten. Door met regelmaat te eten geef je je hongergevoel minder ruimte en krijg je minder de neiging om te snacken.

Hoeveel keer je eet maakt niet zo veel uit: 4, 5 of 6 keer per dag een kleinere maaltijd kan in principe ook. Het gaat er uiteindelijk om dat je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt. Een goede richtlijn om af te vallen is 1.500 kilocalorieën (kcal) voor vrouwen en 1.800 kcal voor mannen.

Minder tussendoor eten

Hoe vaak je iets kleins tussendoor kunt eten, hangt af van je gewicht. Bij een gezond gewicht raden we aan om maximaal 4 keer iets kleins tussendoor te eten. Voor afvallers geldt: beperk het aantal keren dat je eet tussen de maaltijden door. Als je toch iets wilt eten, kies dan voor fruit, snackgroenten of een bakje magere yoghurt. Door snacks, koek, snoep en frisdrank te laten staan, krijg je beduidend minder calorieën binnen.

Vernieuwd groentekookboek
Ga voor kleur

Groenten geven kleur aan je dag. Ze zijn ideaal voor bij de lunch, je kunt ze onbegrensd snacken en ze maken elke avondmaaltijd uniek. Ons vernieuwde groentekookboek staat boordevol groenterecepten en leuke info.