Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Voedingscentrum duidt: is 12 eieren per week eten prima?

17 mei 2018
“Een dieet met veel eieren kan prima, ook als je diabetes hebt”, zo meldden diverse media afgelopen week. Aanleiding is een Australisch onderzoek dat verscheen in het American Journal of Clinical Nutrition. Het Voedingscentrum legt uit waarom het advies is om 2 tot 3 eieren per week te eten, en waarom er kanttekeningen kunnen worden geplaatst bij het onderzoek.

Waarom 2 tot 3 eieren?

Eieren passen in een gezond voedingspatroon. Ze leveren eiwit en belangrijke vitamines en mineralen. Eieren zijn ook rijk aan cholesterol. Als je hier veel van binnenkrijgt, kan je LDL-cholesterolgehalte iets omhoog gaan. Een hoog LDL-cholesterol kan leiden tot een grotere kans op hart- en vaatziekten.

De Gezondheidsraad heeft geen richtlijn voor eieren of cholesterol uit voeding. Wel concluderen zij dat het aannemelijk is dat consumptie van 7 of meer eieren per week samenhangt met een hoger risico op diabetes. Ook geeft de Gezondheidsraad aan dat meer cholesterolrijke producten nemen dan gemiddeld niet wenselijk is. De hoeveelheid eieren die wij adviseren is gebaseerd op de gemiddelde consumptie van eieren in Nederland. Daarom is het advies om 2 tot 3 eieren per week te eten, voor vegetariërs ligt dat op 3 tot 4 eieren per week.

Kanttekeningen

Op basis van het Australische onderzoek schrijven verschillende media dat het eten van 12 eieren per week geen kwaad kan. Maar daar zijn kanttekeningen bij te plaatsen. Het onderzoek is niet uitgevoerd onder een doorsnee van de bevolking, maar onder mensen met diabetes type 2 of een voorstadium hiervan. De deelnemers werden verdeeld in een groep die veel eieren moest eten (12 per week) of weinig eieren (minder dan 2 per week). Na een jaar zagen de onderzoekers geen verschillen tussen beide groepen in gewichtsverlies en bloedwaarden, zoals glucose, lipiden en ontstekingsmarkers.

Hierbij moet worden opgemerkt dat een groot deel van de onderzochte mensen cholesterolverlagende medicijnen slikte. Ook vertelde een diëtist wat en hoeveel ze mochten eten en hoeveel ze moesten bewegen. Er veranderde dus veel meer in het onderzoek dan alleen de hoeveelheid eieren. Het is waarschijnlijk dat dit de uitkomsten heeft beïnvloed. Uit het onderzoek blijkt ook niet wat ze – behalve eieren – verder precies hebben gegeten. Op basis van deze studie kan dan ook niet worden geconcludeerd dat we allemaal veel eieren kunnen gaan eten.

Gezond cholesterolgehalte

Om het cholesterolgehalte in je bloed gezond te houden, is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Wissel eieren daarom af met vis, mager onbewerkt vlees, peulvruchten, ongezouten noten en vleesvervangers zoals tofu en tempé. Verzadigd vet in de voeding heeft een groter effect op het cholesterolgehalte van je bloed dan cholesterol in je voeding. Van volvette kaas (48+), worst, vet vlees, volle melkproducten, koek, gebak, snacks en zoutjes kun je beter niet te veel nemen.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.