Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Voor de kruidige trek
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
Eten en drinken geeft je lichaam energie, bijvoorbeeld om je warm te houden, om eten te verteren en om te bewegen. Vergelijk je lichaam maar met een oplaadbare batterij. De batterij laadt op door voeding. Hij loopt weer leeg door de energie uit je eten te gebruiken.

Er gaat dus energie je lichaam in, en er gaat energie uit. Als je over langere tijd net zoveel energie binnenkrijgt als je verbruikt, dan kom je niet aan. Dat noem je de energiebalans.
 

Energie uit balans

Als je meer energie binnenkrijgt dan je lichaam verbruikt, dan blijft er energie ‘over’. Dit teveel aan energie slaat je lichaam op als vet. Als je lange tijd achter elkaar meer energie binnenkrijgt dan je verbruikt, dan neemt je gewicht toe. Krijg je juist minder energie binnen dan je verbruikt, dan val je af.  

3 tips om een goede energiebalans te behouden

  1. Eet niet meer dan je nodig hebt. Dat bereik je door voldoende te eten uit de Schijf van Vijf en niet te veel te eten van producten die buiten de Schijf van Vijf staan. Drink ook zo min mogelijk energierijke dranken zoals frisdrank, vruchtensap en zuivel met toegevoegd suiker. Kies vooral voor water en thee en koffie zonder suiker. 

    Vul de Schijf van Vijf voor jou in voor een advies op maat en bekijk hoe je om kunt gaan met producten buiten de Schijf van Vijf

  2. Beweeg voldoende. Hoe meer je beweegt, hoe meer energie je verbruikt. Beweeg jij genoeg? 

  3. Weeg jezelf. Niet iedereen verbruikt dezelfde hoeveelheid energie. Zo verbruiken mannen meer dan vrouwen en jongeren meer dan ouderen. Daarmee is rekening gehouden in de adviezen onder tip 1. Maar hoeveel calorieën iemand nodig heeft, hangt van meer af dan leeftijd en geslacht. Bijvoorbeeld mensen die veel bewegen of heel lang zijn verbruiken meer dan mensen die niet veel bewegen en klein zijn.

    Je kunt kijken of jij in balans bent door jezelf 1 keer per week op een vast moment te wegen. Iedereen schommelt ongeveer 1 kilo in lichaamsgewicht. Ben je 2 of 3 kilo aangekomen? Kijk dan of je wat minder kunt eten van de producten buiten de Schijf van Vijf of wat meer kunt bewegen. Soms kom je maar heel langzaam aan, bijvoorbeeld 1 kilo per jaar. Na een aantal jaar is dat wél veel. 

Lees alles over afvallen.

Zo eten kinderen gezond buiten de deur
ook tijdens de herfstvakantie

Met deze tips blijft het gezonde eetritme van je kinderen tijdens de herfstvakantie in balans.