Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Menu van de Week Recept van de dag
Doe de sinaasappeltwist
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar

Tip

Blijf op gezond gewicht!

Een handig hulpmiddel om gezond te eten en op gewicht te blijven is de Schijf van Vijf. Je hebt oneindig veel mogelijkheden om te variëren. Het gaat om de juiste balans. De Schijf helpt je om de gezonde keuze te maken. Het boek 'Gezond eten met de Schijf van Vijf' geeft je informatie én inspiratie om gezond te eten.

Klik hier!

Gezond gewicht

Heb je een gezond gewicht? Gefeliciteerd, jij zit goed! En nu zo behouden! Hoe doe je dat?
  • Eet gevarieerd en neem niet te veel vet, suiker en alcohol. Kies dagelijks liefst uit alle vakken van de Schijf van Vijf.
  • Eet vooral veel vezelrijke producten, zoals groente, fruit, volkorenbrood en aardappelen. Deze bevatten veel gezonde voedingsstoffen en zorgen voor een verzadigd gevoel.
  • Beweeg elke dag voldoende, 45 minuten tot een uur. Dat kan met sport, maar met een actieve leefstijl kom je al een heel eind. Neem bijvoorbeeld vaker de trap in plaats van de lift, ga vaker fietsend naar je werk of boodschappen doen.

Regelmatig wegen is de eenvoudigste manier om te controleren of je gewicht goed blijft. Het is voldoende om 1 keer per week tot 1 keer per maand op de weegschaal te gaan staan. Steeds op hetzelfde tijdstip van de dag. Als je gewicht stijgt, corrigeer dan door minder of anders te gaan eten en wat meer te bewegen. Of neem nu en dan een balansdag.

Wil je weten hoeveel calorieën je moet binnenkrijgen om je gezonde gewicht te behouden? Kijk dan hieronder.

Hoeveel calorieën heb je nodig?    
Mensen met een weinig actieve leefstijl in kcal    
 leeftijd Mannen   Vrouwen
 1-3 jaar  1.100  1.000
 4-8 jaar  1.500  1.400
 9-13 jaar  2.200  2.100
 14-18 jaar  2.900  2.200
 19-30 jaar  2.700  2.100
 31-50 jaar 2.500   2.000
 51-70 jaar  2.300  1.900
 >70  1.900  1.600
 Mensen met een actievere leefstijl in kcal    
 Leeftijd  Mannen Vrouwen
 1-3 jaar  1.200  1.100
 4-8 jaar  1.700  1.500
 9-13 jaar  2.500  2.300
 14-18 jaar  3.300  2.500
 19-30 jaar  3.100  2.400
 31-50 jaar  2.900  2.300
 51-70 jaar  2.600  2.100
 >70 jaar  2.200  1.900
Zwangere vrouwen met weinig actieve leefstijl    
 leeftijd   Vrouwen
 19-30 jaar    2.400
 31-50 jaar    2.300
Vrouwen die borstvoeding geven met weinig actieve leefstijl    
 leeftijd   Vrouwen
 19-30 jaar    2.600
 31-50 jaar    2.500
 

Onder een weinig actieve leefstijl wordt verstaan: zittend werk en weinig beweging in de vrije tijd. De meeste Nederlanders hebben tegenwoordig een weinig actieve leefstijl.