Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Voor de kruidige trek
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
Veelgestelde vragen Je wilt een antwoord op deze vraag: Is kokosolie gezonder dan zonnebloemolie?

Het staat vast dat kokosvet erg veel verzadigd vet bevat, meer dan zonnebloemolie of olijfolie. Verzadigd vet verhoogt je slechte cholesterol, en dit vergroot het risico op hart- en vaatziekten. Een beetje kokosvet kan geen kwaad, maar je kunt er beter niet te veel van eten.

Effecten

Kokosvet zou desinfecterend werken, het immuunsysteem ondersteunen en je zou er door afvallen. Er is echter onvoldoende wetenschappelijk bewijs voor de zogenoemde positieve effecten van kokosvet omdat er te weinig bruikbaar onderzoek gedaan is. 

Ziekten

In onderzoeken wordt keer op keer overtuigend aangetoond dat verzadigd vet je slechte cholesterol verhoogt, en dit vergroot het risico op hart- en vaatziekten. In de media wordt wel eens onderzoek aangehaald waaruit zou blijken dat verzadigd vet de kans op hart- en vaatziekten niet verhoogt. Maar op deze studies is veel kritiek gekomen door gevestigde wetenschappers. Lees meer over de effecten van verzadigd vet.

Kokosolie of kokosvet?

Vaak kom je de term kokosolie tegen. Oliën zijn vloeibaar bij kamertemperatuur in het land van herkomst. In ons klimaat heeft kokosolie meestal een vaste vorm, dan spreken we van kokosvet. Maar het is hetzelfde product.

Vetzuurketens

Vet bestaat uit ketens van vetzuren die aan elkaar vast zitten. In kokosvet zit vooral laurinezuur, dat is een middellange keten verzadigd vetzuur. Voorstanders van kokosvet geven aan dat laurinezuur juist goed is voor de gezondheid omdat de vertering ervan anders zou verlopen in het lichaam dan bij andere verzadigde vetten. Maar er is onvoldoende wetenschappelijk bewijs voor deze zogenoemde positieve effecten van kokosvet.   

Kokosvet in de Schijf van Vijf

Kokosvet staat niet in de Schijf van Vijf. Dat betekent dat je het bij uitzondering kunt eten, dus niet te veel en niet te vaak. Je kunt beter kiezen voor zonnebloemolie en olijfolie, deze bevatten juist veel onverzadigde vetzuren. Die hebben een gunstig effect op het cholesterolgehalte van het bloed.

Adviezen Voedingscentrum

Het Voedingscentrum baseert haar adviezen op de wetenschappelijke consensus. Lees meer over onze werkwijze. Er is sprake van wetenschappelijke consensus als de meerderheid van de internationale, gespecialiseerde wetenschappers het met elkaar eens is over een bepaalde kwestie.
Zo eten kinderen gezond buiten de deur
ook tijdens de herfstvakantie

Met deze tips blijft het gezonde eetritme van je kinderen tijdens de herfstvakantie in balans.