Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Verrassende smaakbeleving
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Is plantaardig vet altijd gezonder?

Vloeibare plantaardige vetten bevatten minder verzadigde vetten, daarom zijn ze gezonder. Ze bevatten juist meer gezonde onverzadigde vetten, behalve als het vaste vetten zijn, zoals kokosvet en plantaardige margarine in een wikkel. 

Voorbeelden van plantaardige vetten met veel onverzadigd vet zijn olijfolie, zonnebloemolie, halvarine en margarine uit een kuipje en bak- en braadvet en margarine uit een knijpfles. Plantaardig vet met onverzadigd vet kun je herkennen als het zacht of vloeibaar is bij kamertemperatuur.

In de Schijf van Vijf of niet?

In het vak Smeer- en bereidingsvetten vind je meer tips en uitleg over de vetten die gezondheidswinst opleveren. 

Hoeveel vet in olie, boter en margarine?

In de onderstaande tabel zie je hoeveel vet er in de verschillende soorten olie zit. Hoeveelheden zijn per eetlepel (10 gram).

Product 
(per 10 gram)
Verzadigd vet (gram)  Totaal vet (gram)  In De Schijf van Vijf?  Aard Vorm 
Bak- en braadvet uit een knijpfles 1,2 9.8 Ja  Plantaardig  Vloeibaar
Olijfolie 1,4 10 Ja  Plantaardig  Vloeibaar
Zonnebloemolie 1,2 10 Ja  Plantaardig  Vloeibaar
Bak- en braadvet uit een pakje 2,2 7,5 Nee    Vast
Margarine uit een pakje 3,4 8 Nee  Dierlijk  Vast
Santen (kokosmelk) 5,2  6,9 Nee Plantaardig   Vloeibaar
Roomboter 5,3 8,1 Nee  Dierlijk  Vast
Elke 2 weken de laatste updates
Meld je aan en ontvang

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.