Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Heerlijk met walnoten
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
Veelgestelde vragen Je wilt een antwoord op deze vraag: Wat kan ik eten bij jicht?

Krijg je een diagnose voor jicht, dan kun je de kans op een jichtaanval kleiner maken door op je eten en gewicht te letten. Medicatie blijft de basis voor je behandeling.

Jicht is een complexe reumatische aandoening die ontstaat door een te hoog gehalte urinezuur in het lichaam. Urinezuur ontstaat bij de afbraak van purines. Purines zijn stoffen die vrijkomen bij de afbraak van cellen door het lichaam. Vrijwel alle met mensen jicht hebben een te hoog urinezuurgehalte in hun bloed omdat de nieren niet goed werken. 

Gezonde basis met de Schijf van Vijf

Als je eet volgens de Schijf van Vijf zorg je goed voor jezelf, ook als je jicht hebt. Bekijk in de Schijf van Vijf voor jou op deze pagina wat allemaal kan op een dag.

Extra voedingsadviezen bij jicht

Je kunt jicht niet genezen met je voeding, maar je hebt wel een klein beetje invloed. Je kunt namelijk de kans op een volgende jichtaanval verkleinen als:

  • je 2 tot 3 liter drinkt per dag. Water en koffie en thee zonder suiker zijn goede dorstlessers. Doordat je meer moet plassen, voeren je nieren het urinezuur sneller af. Verdeel de drinkmomenten gelijkmatig over de dag en avond.
  • je frisdranken, sappen en limonades laat staan en je matig bent met alcohol. Gebruik geen of in elk geval niet elke dag alcohol en maximaal 1 glas per keer. En als je het niet drinkt: houden zo! Alcohol zorgt voor meer urinezuur in je lichaam. Neem vooral niet te vaak bier, want bier verhoogt het urinezuur veel sterker dan bijvoorbeeld jenever of wijn.
  • je afvalt als je te zwaar bent. Een gewichtsverlies van 5 tot 10% zorgt er al voor dat je lichaam minder urinezuur aanmaakt. Maar val niet te snel af, want daardoor stijgt het urinezuurgehalte juist weer. Een goede richtlijn: 0,5 tot 1 kilo per week.

Purinebeperkt dieet

Soms schrijft een arts een purinebeperkt dieet voor. Maar het effect daarvan is twijfelachtig. Het meeste urinezuur is namelijk afkomstig van purines uit je eigen lichaam. De meeste purines uit voeding hebben geen invloed op het urinezuurgehalte van het bloed. Er zijn maar een paar voedingsmiddelen die wél sterk het urinezuurgehalte in het bloed verhogen.

Voedingsmiddelen die het urinezuurgehalte in het bloed sterk verhogen

De kans op een volgende jichtaanval maak je kleiner door producten te vermijden die het urinezuurgehalte in het bloed verhogen. Het gaat om:

  • (grote hoeveelheden) spiervlees, met name van rund, varken en lam en orgaanvlees.
  • purinerijke vissoorten, zoals sardines en ansjovis? garnalen en kreeft (het geldt niet voor krab).
  • bier en sterke drank.

Voedingsmiddelen die beschermen tegen jicht

Deze producten beschermen juist tegen jicht:

  • melkproducten
  • vitamine C (voldoende fruit en groente eten)
  • koffie en thee 
Voedingsadviezen bij andere veelvoorkomende ziektes of aandoeningen