Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Gevuld met sperziebonen, wortel en prei
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Gezond zwanger worden

Je probeert zwanger te worden, spannend! Zijn er producten die helpen om sneller zwanger te worden? Kun je sommige voedingsmiddelen beter vermijden als je een zwangerschapswens hebt? Op deze pagina lees je meer.

Quiz: Gezond zwanger worden

Quiz: Gezond zwanger worden

Als je zwanger wilt worden, is het slim om meteen al gezonde keuzes te maken. Zo bereid je je lichaam goed voor. Wat weet jij al van gezond eten en zwanger worden? Doe de test!

Start

Door gezond te eten en voldoende te bewegen creëer je de beste basis voor een goede zwangerschap en een gezond kindje. Al in het prilste stadium. Onze tips:

Eet gezond en gevarieerd

Door gezond en gevarieerd te eten, maak je je lichaam startklaar voor een zwangerschap. Als je gevarieerd eet volgens de Schijf van Vijf, dan krijg je genoeg voedingsstoffen binnen, zoals eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen. 

Wat kun je doen?

  • Eet genoeg groente en fruit eet en varieer volop. Kies verspreid over de week voor verschillende soorten groente en fruit. Het is ook goed om af te wisselen tussen vis, peulvruchten, vlees en ei.
  • Zorg dat je voldoende ijzer binnenkrijgt. Zo verklein je de kans op bloedarmoede tijdens je zwangerschap. IJzer zit bijvoorbeeld in volkorenbrood, vlees en vegetarische keuzes met toegevoegd ijzer. Neem bij elke maaltijd vitamine C-rijke producten, zoals groente en fruit. Dan neemt je lichaam gemakkelijker ijzer op.
  • Eet 1 keer per week vis, bij voorkeur vette vis zoals Atlantische zalm Informatie, makreel en sardines. De vetzuren in vis zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het zicht bij ongeboren baby's. Let op: Bepaalde vis kun je beter niet eten. In deze tabel zie je wat je wel en niet kunt eten voor en tijdens je zwangerschap.

Een gezond gewicht helpt

Een gezond gewicht heeft een positief effect op de vruchtbaarheid. Ook bij mannen heeft een gezond gewicht een positief effect op de vruchtbaarheid. Als je als vrouw overgewicht hebt, kun je minder vruchtbaar zijn en heb je iets meer kans op een miskraam. Ook hebben vrouwen die te zwaar zijn meer kans op complicaties bij de zwangerschap, zoals zwangerschapsdiabetes en een te hoge bloeddruk. Hoe ernstiger het overgewicht, hoe groter de risico’s.

Het volgen van een dieet tijdens de zwangerschap wordt afgeraden. De baby in je buik kan sommige voedingsstoffen te weinig binnenkrijgen. Ben je veel te zwaar, dan kun je beter eerst proberen af te vallen. Een diëtist kan je daarbij helpen.

Zoek een diëtist bij jou in de buurt
Hebben jij en je partner een gezond gewicht?
Hoe val ik succesvol af?

Hoe zit het met alcohol?

Alcohol drinken kan leiden tot verminderde vruchtbaarheid, bij vrouwen én mannen. Alcohol kan sperma en eicellen beschadigen. Het beste is om allebei te stoppen met drinken als je zwanger probeert te worden. Bekend is dat alcohol tijdens de zwangerschap de kans vergroot op een miskraam, vroeggeboorte en een kind met een laag geboortegewicht. Ook kan alcohol de latere ontwikkeling van het kind beïnvloeden.

Gedurende de hele zwangerschap kan alcohol het ongeboren kind bereiken, dus ook wanneer de placenta nog niet is ontwikkeld of als de moeder nog niet weet dat ze zwanger is. De alcoholconcentratie in het kind is gelijk aan die in het bloed van de moeder.

Hoe meer alcohol je drinkt, hoe groter de risico’s. Zelfs als je heel weinig drinkt kan het al schadelijk zijn voor je kind. Drink dus helemaal geen alcohol vanaf het moment dat je zwanger wilt worden, want ook als je nog niet weet dat je zwanger bent, kan het al schade aanrichten.

Nu al slikken: Foliumzuur en Vitamine D

Als je zwanger wilt worden, is het verstandig om foliumzuur en vitamine D te gaan slikken. Zo bouw je al een voorraad op voor als je zwanger bent.

Foliumzuur verlaagt de kans op een open ruggetje, hazenlip of open gehemelte bij je baby. Maar de hoeveelheid foliumzuur die je binnenkrijgt via de voeding is meestal niet genoeg. Slik 400 microgram foliumzuur vanaf het moment dat je zwanger wilt worden. En ga hier de eerste 10 weken van je zwangerschap mee door. 

Vanaf het moment dat je zwanger wilt worden kun je ook al beginnen met het slikken van 10 microgram vitamine D per dag. Je kunt het je hele zwangerschap gebruiken. Dit zorgt voor een goede groei van je kindje. 

Als je zwanger bent...

Sommige producten kunnen niet goed zijn voor de ontwikkeling van je kindje. Daarom is het belangrijk om bepaalde producten (deels) te vermijden als je zwanger bent. Wil je nu alvast weten welke producten dit zijn? 

Meer weten over toevoegingen in eten?

Gebruik de E-nummerzoeker De E-nummerzoeker vertelt van elk E-nummer wat het is, waar het in kan zitten en wat de effecten op je gezondheid kunnen zijn.