Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Menu van de Week Recept van de dag
Vis op vrijdag
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar

GezondGroeien - weetjes voor mama

App voor Facebook en mobiel
In deze gratis app vind je antwoord op je vragen over gezonde voeding, tijdens je zwangerschap en voor je kind. Het staat boordevol tips en weetjes. Ook volg je de ontwikkeling van je kind. En het biedt nog veel meer, bijvoorbeeld leuke recepten en een handige checklist. 
Nu beginnen

Gezond zwanger worden

Het is belangrijk dat je al voordat je zwanger bent gezond en gevarieerd eet.

Op het moment dat je ontdekt dat je zwanger bent, worden de organen van je toekomstige kind namelijk al aangelegd. Daarvoor zijn bouwstoffen nodig die in je voeding zitten.

Hoe zorg ik ervoor dat ik voldoende voedingsstoffen binnen krijg?    

  • Varieer voldoende: Variatie is belangrijk, vooral bij groente en fruit. Daarnaast is het goed om af te wisselen tussen vlees, vis en vleesvervangers. Wat melk en melkproducten betreft kun je het beste kiezen voor magere varianten.
  • Slik foliumzuur: Slik 400 microgram foliumzuur vanaf het moment dat je zwanger wilt worden. Dit verlaagt de kans op een open ruggetje bij je baby. De hoeveelheid foliumzuur die je binnenkrijgt via de voeding is meestal onvoldoende.
  • Voldoende ijzer: Zorg ervoor dat je voldoende ijzer binnenkrijgt, bijvoorbeeld door volkorenbrood en vlees te eten. Neem bij elke maaltijd vitamine C-rijke producten, zoals groente en fruit, want dan neemt je lichaam gemakkelijker ijzer op. Zo verklein je de kans op bloedarmoede door ijzergebrek tijdens de zwangerschap.
  • Eet vis: De vetzuren in vis zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het zicht bij ongeboren baby's.

Hoe ziet een gezond dagmenu eruit?

Een gezond dagmenu ziet er voor mannen en vrouwen hetzelfde uit. Het bestaat uit 3 hoofdmaaltijden: ontbijt, lunch en de warme maaltijd. Daarnaast is nog wat ruimte voor extra's.

Lees meer over gezonde dagmenu's en de Schijf van vijf.

Waarom is mijn gewicht belangrijk als ik zwanger wil worden?

Als je te zwaar of te licht bent, kun je minder vruchtbaar zijn. Daarom is een gezond gewicht belangrijk als je zwanger wilt worden. Dit geldt ook voor mannen. Een gezond gewicht heeft ook een positief effect op hun vruchtbaarheid.

Heb jij een gezond gewicht? Check je BMI!

Veilig eten: waarop moet ik letten?

De eerste weken van je zwangerschap weet je vaak nog niet dat het zover is. Daarom is het belangrijk dat je als vrouw goed let op wat je eet en drinkt - de hele periode dat je probeert zwanger te raken.

Voor eten voordat je zwanger bent, gelden dezelfde voedingsadviezen als voor eten tijdens de zwangerschap. Mannen moeten bovendien oppassen met alcohol; het kan de vruchtbaarheid schaden.

Lees meer over veilig eten bereiden.