Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
Attentie!

Wij werken aan de nieuwe Schijf van Vijf

De informatie en adviezen op deze website passen we aan naar de nieuwe inzichten van de Gezondheidsraad (Richtlijnen Goede Voeding, verschenen op 4 november 2015). Eind maart lanceren we de nieuwe Schijf van Vijf. Wat kun je nu al doen? meer info
 

Vitamine B2

Vitamine B2 of riboflavine is nodig voor de energievoorziening van het lichaam.

Vitamine B2 zit vooral in melk en melkproducten, maar ook in vlees, vleeswaren, groente, fruit, brood en graanproducten.

Vitamine B2 kan niet tegen licht en is oplosbaar in water. Het is daarom aan te raden producten met vitamine B2 in het donker te bewaren en groente met weinig water te koken.

Een tekort aan vitamine B2 kan huidafwijkingen bij de mond, tong en ontstekingen bij de neus veroorzaken.

Omschrijving

Vitamine B2 of riboflavine is onmisbaar voor de energievoorziening van het lichaam. Vitamine B2 speelt als coenzym (cofactor) een belangrijke rol bij het vrijmaken van de energie uit koolhydraten, eiwitten en vetten die het lichaam via eten en drinken binnenkrijgt. Het is dus een belangrijke vitamine voor de stofwisseling.

Coenzymen en/of cofactoren zijn nodig voor de werking van enzymen in de lichaamscellen. Vrijwel alle reacties en omzettingen in cellen zijn afhankelijk van enzymactiviteit.

Vitamine B2 zit vooral in melk en melkproducten, maar ook in vlees, vleeswaren, groente, fruit, brood en graanproducten.

Bewaren

Vitamine B2 kan niet tegen licht. Melk moet daarom donker worden bewaard, bij voorkeur in een pak in de koelkast. In de levensmiddelenindustrie wordt vitamine B2 ook als gele kleurstof (E 101) toegepast.

Bereiden

Vitamine B2 is oplosbaar in water. Het is daarom aan te raden groente met deze vitamine in weinig water te koken en stukken niet te klein te snijden. Vitamine B2 blijft redelijk stabiel bij verhitting. In gekookte melk zit nog vrijwel al de aanwezige vitamine B2, maar bij langdurige blootstelling aan (zon)licht kan 20-80% verloren gaan.

Naam

Vitamine B2 is ook bekend als riboflavine. De naam voor de natuurlijke vormen van vitamine B2 in eten en drinken zijn riboflavine, flavine-mono- en adenine (di-)nucleotide (FMN, FAD). In supplementen zit meestal riboflavine of riboflavine-5’-fosfaat.

 Vitamine B2 per portie  Milligrammen
 1 glas halfvolle melk (150 ml)  0,27
 1 stukje vlees (gaar, 75 gram)  0,05
 1 grote lepel gekookte groente (50 gram)  0,04
 1 sinaasappel (120 gram)  0,04
 1 snee bruinbrood (35 gram)  0,02

Gezondheidseffecten

Een tekort aan vitamine B2 kan huidafwijkingen bij de mond, tong en ontstekingen bij de neus veroorzaken.

Wie meer vitamine B2 binnenkrijgt dan hij of zij nodig heeft, plast het overschot uit.

Beweeg jij genoeg?

Advies in één oogopslag in nieuwe tool Hoeveel bewegen is genoeg? Moet je per se naar de sportschool, of telt een lunchwandelingetje ook mee? Met onze nieuwe tool Mijn beweging zie je in één oogopslag of je genoeg beweegt. Je vindt hem op Mijn Voedingscentrum of in de app Mijn Eetmeter.