Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Menu van de Week Recept van de dag
Doe de sinaasappeltwist
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Ga naar

Een appel schillen wegens bestrijdingsmiddelen

Is dat nodig?

Het antwoord op deze vraag vind je op de Waarheid op Tafel. Bekijk ook andere prikkelende vragen over bijvoorbeeld brood, eieren en vlees.

Wat denk jij?

Vitamine B2

Vitamine B2 of riboflavine is nodig voor de energievoorziening van het lichaam.

Vitamine B2 zit vooral in melk en melkproducten, maar ook in vlees, vleeswaren, groente, fruit, brood en graanproducten.

Vitamine B2 kan niet tegen licht en is oplosbaar in water. Het is daarom aan te raden producten met vitamine B2 in het donker te bewaren en groente met weinig water te koken.

Een tekort aan vitamine B2 kan huidafwijkingen bij de mond, tong en ontstekingen bij de neus veroorzaken.

Omschrijving

Vitamine B2 of riboflavine is onmisbaar voor de energievoorziening van het lichaam. Vitamine B2 speelt als coenzym (cofactor) een belangrijke rol bij het vrijmaken van de energie uit koolhydraten, eiwitten en vetten die het lichaam via eten en drinken binnenkrijgt. Het is dus een belangrijke vitamine voor de stofwisseling.

Coenzymen en/of cofactoren zijn nodig voor de werking van enzymen in de lichaamscellen. Vrijwel alle reacties en omzettingen in cellen zijn afhankelijk van enzymactiviteit.

Vitamine B2 zit vooral in melk en melkproducten, maar ook in vlees, vleeswaren, groente, fruit, brood en graanproducten.

Bewaren

Vitamine B2 kan niet tegen licht. Melk moet daarom donker worden bewaard, bij voorkeur in een pak in de koelkast. In de levensmiddelenindustrie wordt vitamine B2 ook als gele kleurstof (E 101) toegepast.

Bereiden

Vitamine B2 is oplosbaar in water. Het is daarom aan te raden groente met deze vitamine in weinig water te koken en stukken niet te klein te snijden. Vitamine B2 blijft redelijk stabiel bij verhitting. In gekookte melk zit nog vrijwel al de aanwezige vitamine B2, maar bij langdurige blootstelling aan (zon)licht kan 20-80% verloren gaan.

Naam

Vitamine B2 is ook bekend als riboflavine. De naam voor de natuurlijke vormen van vitamine B2 in eten en drinken zijn riboflavine, flavine-mono- en adenine (di-)nucleotide (FMN, FAD). In supplementen zit meestal riboflavine of riboflavine-5’-fosfaat.

 Vitamine B2 per portie  Milligrammen
 1 glas halfvolle melk (150 ml)  0,27
 1 stukje vlees (gaar, 75 gram)  0,05
 1 grote lepel gekookte groente (50 gram)  0,04
 1 sinaasappel (120 gram)  0,04
 1 snee bruinbrood (35 gram)  0,02

Gezondheidseffecten

Een tekort aan vitamine B2 kan huidafwijkingen bij de mond, tong en ontstekingen bij de neus veroorzaken.

Wie meer vitamine B2 binnenkrijgt dan hij of zij nodig heeft, plast het overschot uit.