Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Lekker makkelijk want alles mag in één pan
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar

Zetmeel is een koolhydraat die in het lichaam wordt omgezet in glucose. Zetmeel zit vooral in aardappelen en graanproducten.

Bij het verhitten van zetmeelrijke producten boven de 100°C kan de mogelijk schadelijke stof acrylamide ontstaan.

Omschrijving

Zetmeel bestaat uit koolhydraten. Koolhydraten zijn voedingsstoffen die energie leveren aan het lichaam. 

Bronnen van zetmeel 

Zetmeel komt voor in: 

  • knolgewassen, zoals aardappelen
  • peulvruchten  
  • granen, zoals tarwe, mais en rijst
  • graanproducten, bijvoorbeeld brood en pasta 
  • bewerkte levensmiddelen, zoals margarine, koekjes, deegwaren, chocolade, chips, vleesproducten, zuivel en snacks. 
  • gedestilleerde dranken 
  • bindmiddel 

Soorten zetmeel

Zetmeel kan bewerkt worden om de juiste eigenschappen te krijgen, bijvoorbeeld als verdikkingsmiddel in sauzen en soepen. Dit heet dan gemodificeerd zetmeel. Dit is niet hetzelfde als genetisch gemodificeerd. Op het etiket is gemodificeerd zetmeel te herkennen aan de E-nummers 1404 tot en met 1452.

Gezondheidseffecten

Het lichaam zet zetmeel om in glucose, waaruit het energie haalt. Sommige zetmeelsoorten, zoals deze bijvoorbeeld voorkomen in peulvruchten, zijn zo opgebouwd dat ze niet goed afgebroken worden.

Ook verhit zetmeel dat daarna weer afkoelt breekt niet meer of moeilijker af. De glucose uit dit zetmeel komt dan ook nauwelijks in het bloed terecht. 

Cholesterol 

Uit onderzoek blijkt dat er een verband is tussen zetmeel-inname en cholesterol. Als je een kleine hoeveelheid mono- en disachariden (bijvoorbeeld glucose of sacharose) vervangt door zetmeel verlaagt het LDL-cholesterol, wat goed is voor de bloedvaten.

Baby’s

Baby’s tot 4 maanden kunnen zetmeel niet goed verteren. Het is belangrijk dat zij geen zetmeel binnenkrijgen. Kinderen vanaf 6 maanden hebben meer zetmeel nodig dan er in moedermelk zit. Daarom krijgen ze vanaf die leeftijd ook andere voedingsmiddelen.

Veiligheid

Acrylamide is een mogelijk schadelijke stof dat kan ontstaan als zetmeelrijke producten worden verhit boven 100°C. Het gaat vooral om chips en patat en in mindere mate om brood, pepernoten, ontbijtkoek, ontbijtgranen en koffie.   

Minder zout? Check het etiket!

Pak, draai en kies voor minder zout

Betere keuzes maken kan heel eenvoudig. Pak 2 vergelijkbare producten uit het schap, draai ze om en kijk hoeveel zout erin zit. Zo kies je bijvoorbeeld kaas met het minste zout.