Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Met ansjovis en olijven
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Prikkelbare darm

Bij het prikkelbare darm syndroom (PDS) is sprake van een verstoorde werking van de darm. PDS komt bij veel mensen voor en geeft verschillende klachten, waaronder buikpijn en diarree, of juist verstopping. De oorzaak van PDS is niet precies bekend.

Als je last hebt van PDS is het belangrijk om vezelrijk te eten, volop te variëren en veel te drinken.

Omschrijving

Bij het prikkelbare darm syndroom (PDS) is sprake van een verstoorde werking van de darm. Deze staat ook wel bekend als spastisch colon, spastische darm of irritable bowel syndrome (IBS).

Kenmerken prikkelbare darm syndroom

Kenmerken zijn buikpijn, chronische verstopping, diarree of afwisselend diarree en verstopping. Ook gasvorming in de darmen en een opgezette buik na de maaltijd kunnen voorkomen. Sommige mensen hebben altijd last van PDS, maar bij de meeste patiënten zijn de klachten niet altijd aanwezig. De klachten spelen vaak op of verergeren bij spanning of drukte.

Oorzaken

De oorzaak het van prikkelbare darm syndroom (PDS) is niet precies bekend, maar het gaat meestal om een combinatie van factoren. Een verstoorde, spastische beweging van de darm en/of een extra gevoelige darmwand spelen in elk geval een rol.

Daarnaast zijn er aanwijzingen dat PDS kan ontstaan door een darminfectie, zoals bij voedselvergiftiging. Abnormale verwerking van prikkels in het maag-darmkanaal en mogelijk in de hersenen spelen daarbij ook een rol. Hier wordt nog onderzoek naar gedaan. Stress en een verkeerde voeding verergeren de klachten. 

Voedingsadvies

Een algemeen dieetadvies is niet te geven voor het prikkelbare darm syndroom (PDS), omdat er veel verschillen zijn tussen mensen in hoe ze reageren op voedingsmiddelen. Je kunt proberen bepaalde producten niet meer te eten of drinken om te kijken of de klachten verminderen. Maar wel met enige voorzichtigheid. Op den duur kan een vitaminetekort of tekort aan andere voedingsstoffen ontstaan. Raadpleeg in elk geval een diëtist voor een persoonlijk advies, als je veel voedingsmiddelen weg gaat laten.

Algemene adviezen bij PDS zijn:

  • Eet oplosbare vezels, vooral uit groente en fruit. Gebruik eventueel extra oplosbare vezels (Psylliumvezels), tot maximaal driemaal per dag 2 tot 4 eetlepels. Verwerk ze bijvoorbeeld in yoghurt, karnemelk, vla, pap, soep, puree en verder als bindmiddel of in plaats van paneermeel.
  • Drink veel, 1,5 tot 2 liter per dag. 
  • Eet minder voedingsmiddelen, die last bezorgen of vermijd ze, eventueel tijdelijk. Zorg wel dat je voldoende groente en fruit blijft eten. Voedingsmiddelen waarvan bekend is dat ze de klachten kunnen verergeren zijn koolsoorten (behalve bloemkool en broccoli), ui, paprika en peulvruchten (zoals bruine bonen, witte bonen, kapucijners en linzen). Ook kunnen koolzuurhoudende dranken, melkproducten, koffie, suiker, vet en citrusvruchten bijdragen aan klachten. Vermijd ook producten waar polyolen als zoetstof aan zijn toegevoegd. Polyolen verergeren namelijk de gasvorming in de darm. Op producten waaraan polyolen zijn toegevoegd staat een waarschuwing.
  • Vermijd stress en beweeg voldoende. Blijven de klachten bestaan, dan is het verstandig om hierover met de huisarts en diëtist te overleggen.    

Sommige mensen met PDS geven aan dat hun klachten verminderen na het gebruik van probiotica

Meer informatie

www.mlds.nl 

www.pdsb.nl (Belangenvereniging)

www.nvdietist.nl

www.dcn.nu

Wil je weten of jouw dagelijkse voeding voldoende vezels bevat? Doe de vezeltest op www.vezeltest.info

Zo eten kinderen gezond buiten de deur
ook tijdens de herfstvakantie

Met deze tips blijft het gezonde eetritme van je kinderen tijdens de herfstvakantie in balans.