Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Met hartige bonenpuree
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
Veelgestelde vragen Je wilt een antwoord op deze vraag: Wat kan ik eten bij een hoge bloeddruk?
Wil jij een lagere bloeddruk? Door je leefstijl aan te passen is er al veel winst te halen. Niet roken, zoveel mogelijk ontspannen en elke dag minimaal een half uur bewegen helpt al veel, maar ook gezonde voeding draagt een steentje bij een goede bloeddruk.   

Dit kun je meer eten voor een minder hoge bloeddruk

Groente en fruit eten verlaagt de bloeddruk. Dat komt doordat er in groente en fruit veel kalium zit. Kalium gaat het verhogende effect op de bloeddruk van zout tegen. We raden aan om elke dag minimaal 200 gram fruit en 250 gram groente te eten.

Voorbeeld 200 gram fruit

Voorbeeld 250 gram groente

Dit kun je minder eten en drinken voor een minder hoge bloeddruk

Drop, zoethoutthee, alcohol en zout verhoogt de bloeddruk.

 Voor een lagere bloeddruk: Wat wel?
  • eet je niet te veel drop. In elk geval niet meer dan een paar dropjes per dag.
Bijvoorbeeld wat snoeptomaatjes of wat gedroogde abrikoosjes. 
  • drink je niet te veel zoethoutthee. In elk geval niet meer dan 3 mokken per dag.
  • laat je alcohol staan. Als je het wel drinkt, hou het dan op maximaal 1 glas per dag.
Groene of zwarte thee verlaagt juist de bloeddruk. 

  • let je op zout door het eten. Je let op zout door bijvoorbeeld kant-en-klaarmaaltijden, eten uit pakjes en zakje en zoute snacks zoveel mogelijk te laten staan. 
Verse, onbewerkte producten. En het zout dat je zelf over het eten strooit kun je vervangen door (verse) kruiden.

Goed zorgen voor hart en bloedvaten

Een hoge bloeddruk is niet goed voor je hart en bloedvaten. Daarom is het voor jou extra belangrijk om goed voor ze te zorgen. Dat kan door de adviezen op te volgen voor mensen met een hart- of vaatziekte.

Voedingsadviezen bij andere veelvoorkomende ziektes of aandoeningen
Veelgestelde vragen

Doe maar lekker groente

Je baby leert proeven! Tussen de 4 en 6 maanden is je baby toe aan zijn eerste hapje. Door veel verschillende soorten groente te proeven, went hij sneller aan de smaak. Wat kun je geven, hoeveel en hoe vaak?