Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Met kip en groente
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Wat kan ik eten bij een hoge bloeddruk?

Wil jij een lagere bloeddruk? Door je leefstijl aan te passen is er al veel winst te halen. Niet roken, zoveel mogelijk ontspannen en regelmatig bewegen helpt al veel, maar ook gezonde voeding draagt een steentje bij een goede  bloeddruk.   

Dit kun je eten voor een lagere bloeddruk

De Schijf van Vijf vormt de basis van een gezonde voeding, ook als je een hoge bloeddruk hebt. Voor een lagere bloeddruk eet je veel groente en fruit, volkorengraanproducten, peulvruchten, noten en magere of halfvolle zuivelproducten en vis, en weinig rood vlees.

We raden aan om elke dag minimaal 200 gram fruit en 250 gram groente te eten.

Voorbeeld 200 gram fruit


Meer voorbeelden van 200 gram fruit

Voorbeeld 250 gram groente


Meer voorbeelden van 250 gram groente

Dit kun je minder eten en drinken voor een lagere bloeddruk

Drop, zoethoutthee, alcohol en zout verhoogt de bloeddruk.

 Voor een lagere bloeddruk: Wat wel?
  • eet je niet te veel drop. In elk geval niet meer dan een paar dropjes per dag.
Bijvoorbeeld wat snoeptomaatjes of wat gedroogde abrikoosjes. 
  • drink je niet te veel zoethoutthee. 
  • laat je alcohol staan. Als je het wel drinkt, hou het dan op maximaal 1 glas per dag.
Enkele koppen groene of zwarte thee verlagen juist de bloeddruk. 

  • let je op zout door het eten. Je let op zout door bijvoorbeeld kant-en-klaarmaaltijden, eten uit pakjes en zakje en zoute snacks zoveel mogelijk te laten staan. 
Verse, onbewerkte producten. En het zout dat je zelf over het eten strooit kun je vervangen door (verse) kruiden.

Afvallen

Als je te zwaar bent, dan helpt afvallen om je bloeddruk te verlagen. Bereken of jouw gewicht gezond is met onze BMI-meter. Of bekijk gelijk onze pagina’s over afvallen.

Goed zorgen voor hart en bloedvaten

Een hoge bloeddruk is niet goed voor je hart en bloedvaten. Daarom is het voor jou extra belangrijk om goed voor ze te zorgen. Dat kan door de adviezen op te volgen voor mensen met een hart- of vaatziekte.

Nieuw: de Koelkastklem
Help voedselverspilling voorkomen

Met de Koelkastklem in je koelkast vergeet je nooit meer je restjes op te maken. Nu te bestellen tegen verzendkosten: € 2,45.