Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Royaal met paprikapoeder
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Hoe eet ik gezond tijdens mijn zwangerschap?

Tijdens de zwangerschap is het vooral belangrijk dat je gezond en gevarieerd eet volgens de Schijf van Vijf. Zo krijgt je baby de voedingsstoffen binnen om te groeien.
Daarnaast zijn er een aantal aandachtspunten. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat je foliumzuur en vitamine D slikt. Let ook op je gewicht.

Ook als je zwanger bent eet je volgens de Schijf van Vijf

Als je gevarieerd eet volgens de Schijf van Vijf, dan krijgen jij en je kind voldoende goede voedingsstoffen binnen. Voedingsstoffen zijn eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen. Al deze voedingsstoffen gebruikt je kindje om te groeien. Varieer vooral volop met groente en fruit om alle voedingsstoffen in groente- en fruit binnen te krijgen. Kies verspreid over de week voor verschillende soorten. Het is ook goed om af te wisselen vis, peulvruchten, vlees en ei. 

Bekijk hieronder wat jij elke dag ongeveer nodig hebt. 

Tijdens je zwangerschap let je er extra op dat je…

…foliumzuur en vitamine D slikt

Tijdens de zwangerschap heb je van foliumzuur en vitamine D meer nodig dan je uit je eten kan halen. Neem daarom extra foliumzuur en vitamine D.

 
Foliumzuur     Hiermee verklein je de kans dat je baby een open ruggetje, hazenlip of open gehemelte krijgt.     Slik 400 microgram foliumzuur per dag, vanaf dat je een zwangerschapswens hebt en in de eerste 10 weken van je zwangerschap. 
         
Vitamine D   Voor een goede botopbouw van je baby. Het zorgt dat calcium uit de voeding wordt opgenomen.   Slik tijdens de hele zwangerschap 10 microgram vitamine D per dag. 

…genoeg calcium, ijzer en vis binnenkrijgt via je eten

 
Calcium      Naast vitamine D is het belangrijk voor een goede botopbouw van je baby.    Je krijgt voldoende calcium binnen als je volgens de aanbevelingen 300-450 milliliter aan melkproducten (2-3 porties) en 40 gram kaas neemt. 
         
IJzer    Heb je voldoende nodig om de kans op bloedarmoede te voorkomen.     Je krijgt genoeg ijzer binnen door bijvoorbeeld volkorenbrood en vlees of een vegetarische keuze met toegevoegd ijzer te eten. Neem bij elke maaltijd vitamine C-rijke producten, zoals groente en fruit. Dan neemt je lichaam gemakkelijker ijzer op.  
         
Vis    Vetzuren in vis zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het zicht bij ongeboren baby's.    Eet 1 keer per week vis, bij voorkeur vette vis, zoals sardine, zalm, makreel en haring. Bepaalde vis kun je beter vermijden. Bekijk welke in de tabel met wat je beter kunt vermijden tijdens je zwangerschap

…niet te veel vitamine A binnenkrijgt

Te veel vitamine A verhoogt de kans op aangeboren afwijkingen. Je mag daarom niet meer dan 3.000 microgram vitamine A per dag binnenkrijgen. Maak je niet ongerust. Een teveel aan vitamine A komt bijna niet voor, tenzij je vaak lever of leverproducten eet of vitamine A supplementen slikt. Daarom is het belangrijk om die producten niet te nemen. Een keer een boterham met leverworst of leverpaté kan wel, maar neem dan maximaal 1 boterham op een dag.

…sommige producten mijdt

Tijdens je zwangerschap kun je vrijwel alles gewoon blijven eten. Toch zijn er een paar producten die niet goed zijn voor de ontwikkeling van je kindje. 

 
Vraag en antwoord

Moet ik multivitamines slikken tijdens de zwangerschap?

Naast foliumzuur en vitamine D heb je geen extra vitamines nodig. Het gebruik van alle andere supplementen (zoals een mulitvitamine) wordt niet aanbevolen.  

Als je veel moet overgeven, weinig eet of bang bent dat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt, kun je in overleg met je verloskundige een multivitaminepil voor zwangere vrouwen slikken. Dan hoef je trouwens geen aparte tabletten met foliumzuur en vitamine D in te nemen, want dat zit er al in.

sluiten

Slim eten kopen

Dat is goed voor je portemonnee!

Waar kun je allemaal op letten bij het doen van boodschappen? Het Voedingscentrum geeft tips voor een goede planning en een praktisch boodschappenlijstje. Ook handig: haal meer voordeel uit de informatie van het etiket.