Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Menu van de Week Recept van de dag
Prettig pittig
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Lekker eten met minder zout
Een praktisch boek voor iedereen die minder... Bestel nu € 9,95
Populair
Gezond eten met de Schijf van Vijf
Geheel vernieuwd! Iedereen weet dat gezond... Bestel nu € 9,95
Ga naar

Tip

Yoghurt met gegrilde sinaasappel Heerlijk en eenvoudig te maken nagerecht! Het recept vind je in het budgetkookboek 'Lekker voor weinig, 54 gezonde en betaalbare recepten'.   Bekijk het kookboek

Yoghurt

Yoghurt is een zuur melkproduct. Dit komt doordat bacteriën melksuikers uit melk omzetten in melkzuur. 

Yoghurt past in een gezond voedingspatroon en is daarom opgenomen in de Schijf van Vijf. Net als melk levert yoghurt veel goede voedingsstoffen.
Het levert ook verzadigd vet. Dit vergroot het risico op hart- en vaatziekten.

Het advies is te kiezen voor magere yoghurt, hier zit minder vet in. Eet je volgens de schijf van Vijf, dan krijg je niet teveel verzadigde vetten binnen.

Omschrijving

Yoghurt is een melkproduct dat bestaat uit melk en melkzuur. Melkzuur ontstaat door fermentatie. Hierbij worden melksuikers omgezet in melkzuur door melkzuurbacteriën. Afhankelijk van de melk die je gebruikt is yoghurt vol, halfvol of mager. Yoghurt heeft een zuurdere smaak dan melk en heeft een dikkere structuur. 

Melkproducten vormen in Nederland een onderdeel van een gezond voedingspatroon en zijn daarom opgenomen in de Schijf van Vijf.  Ze vallen onder vak 3, dit is het vak van zuivel, vlees, vis, ei en vleesvervangers

Soorten yoghurt

Je hebt roeryoghurt en standyoghurt. Roeryoghurt is glad geroerd voordat het de verpakking in gaat. Standyoghurt rijpt in de verpakking, het is dik en niet schenkbaar. 

Hiernaast bestaat er Bulgaarse yoghurt, kefir en drinkyoghurt.

  • Bulgaarse yoghurt is gemaakt van ingedikte melk en magere melkpoeder. Volle Bulgaarse yoghurt is vetter dan gewone volle yoghurt.
  • Aan kefir worden naast melkzuurbacteriën ook gisten toegevoegd. Het bevat wat koolzuurgas en alcohol. Daardoor prikt het een beetje. 
  • Drinkyoghurt is dunne yoghurt met meestal een toegevoegde zoetstof en vruchtensmaak. In drinkyoghurt zit maar heel weinig echt fruit. Vaak zijn suikers en hulpstoffen toegevoegd, ook voor producten bedoelt voor kinderen.

Productie

Yoghurt wordt meestal in een zuivelfabriek gemaakt. Een klein deel verwerken boeren zelf tot yoghurt. Ruim 5% van de melk is bestemd voor yoghurt en andere zuiveltoetjes.

Bewaren

Zure melkproducten zijn wat langer houdbaar dan bijvoorbeeld een pak melk. Het zuur remt namelijk de groei van bacteriën. Zure producten zijn wel gevoelig voor bederf door gisten en schimmels. Verder gelden dezelfde bewaaradviezen als bij melk.

Gezondheidseffecten

Yoghurt levert dezelfde goede voedingsstoffen en geeft dezelfde gezondheidseffecten als voor melk en andere melkproducten.

Verteren

Er is wel een verschil. Yoghurt is, net als andere zure melkproducten, makkelijker te verteren dan andere melkproducten. Als de bacteriën lactobacillus acidophilus en bifidobacterium eraan zijn toegevoegd, ontstaat rechtsdraaiend melkzuur. De smaak is daardoor wat zachter en de yoghurt is wat makkelijker verteerbaar.

Probiotica

Vooral in yoghurtdrankjes kunnen probiotica voorkomen. Dit zijn bacteriën waaraan bepaalde gezondheidseffecten worden verbonden, zoals het verlichten van darmklachten of verbeteren van de weerstand. Deze beweringen zijn niet wetenschappelijk bewezen. Producten met probiotica, zijn Vifit, Yakult, en Actimel. Probiotica hebben voor zover bekend geen ongewenste bijwerkingen.

Veiligheid

Yoghurt heeft dezelfde voedselveiligheidspunten als andere melkproducten.

Yoghurt bevat net als melk vet. Dit vet bestaat voor het grootste gedeelte uit verzadigde vetten. Verzadigd vet vergroot het risico op hart- en vaatziekten. Magere of halfvolle yoghurt bevat minder vet. Magere producten het minst. Het advies is daarom bij voorkeur magere yoghurtproducten te kiezen.

In de keuzetabel zijn de melkproducten ingedeeld in 3 categorieën, 'voorkeur', 'middenweg' en 'uitzondering'. De gezondste producten staan bij voorkeur. Wanneer je eet volgens de Schijf van Vijf krijg je niet teveel verzadigd vet binnen. 

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Melkproducten, en dus ook yoghurt, passen in een gezonde voeding met de Schijf van Vijf. De Schijf van Vijf voor jou geeft adviezen gebaseerd op leeftijd en geslacht. 

Etiket

Eisen ten aanzien van etikettering zijn vastgelegd in de warenwet etikettering. Kijk naar het online etiket voor meer uitleg over de verschillende onderdelen van het etiket.

Een product mag pas yoghurt heten, als de bacteriën Lactobacillus bulgaricus en Streptococcus thermophilus erin voorkomen. Melkproducten met andere bacteriën kunnen wel lijken op yoghurt. Omdat ze niet zo mogen heten, worden er merknamen aan gekoppeld, zoals Biogarde, Vifit, Yakult en Yomio.

Claims

Levende culturen in yoghurt of gefermenteerde melk kunnen de lactosevertering van het product bij personen die lactose moeilijk verteren verbeteren. Deze claim is wetenschappelijk bewezen. Dit komt doordat het gefermenteerd is. Hierbij zetten melkzuurbacteriën lactose om in melkzuren.  

Keurmerken 

Voor yoghurt kan je met de volgende keurmerken letten op dierwelzijn en duurzaamheid:

Duurzaamheidsaspecten

Yoghurt heeft dezelfde duurzaamheidsaspecten als andere melkproducten.

Gerelateerde adviezen

Gerelateerde artikelen

Voedingskenmerken

Voedingswaarden
Gegevens per 100 g / ml (bron: NEVO)
Energie
Energiewaarde in kJ237 kJ
Energiewaarde in kcal57 kcal
Vet
Vet totaal2,9 g
Vetzuur
Vetzuren verzadigd1,9 g
Vetzuren trans0,1 g
Vetzuren enkelvoudig onverzadigd cis0,6 g
Vetzuren meervoudig onverzadigd0,1 g
Vetzuren n-3 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Vetzuren n-6 meervoudig onverzadigd cis0,0 g
Linolzuur0,0 g
ALA0,01 g
EPA0,00 g
DHA0,00 g
Vezel
Voedingsvezel0,0 g
Eiwit
Eiwit totaal4 g
Eiwit plantaardig0 g
Vitamines
Vitamine B20,17 mg
Vitamine C0 mg
Retinol act equivalent30 µg
Vitamine D0,0 µg
Vitamine E0,1 mg
Vitamine B10,02 mg
Vitamine B120,28 µg
Vitamine B60,033 mg
Folaat equivalenten12,6 µg
Nicotinezuur0,1 mg
Alfa-caroteen0 µg
Beta-caroteen15 µg
Luteïne1 µg
Zeaxanthine0 µg
Beta-cryptoxanthine0 µg
Lycopeen0 µg
Overigen
Alcohol0 g
Water89 g
Cholesterol9,4 mg
As1 g
Koolhydraten
Glucose1,3 g
Fructose0,0 µg
Lactose1,7 g
Maltose0,0 g
Saccharose0,0 g
Polyolen0,00 g
Koolhydraten3,3 g
Mono- en disacchariden3,3 g
Polysacchariden0,0 g
Natrium/zout
Natrium0,039 g
Zout0,098 g
Mineralen
Kalium162 mg
Magnesium12 mg
Calcium142 mg
Fosfor113 mg
IJzer0,0 mg
Selenium2 µg
Jodium7 µg
Koper0,00 mg
Zink0,53 mg
sluit venster
Informatie over bewaren, bereiden en duurzaam eten
Bewaren
Bewaartijd in koelkast (dagen)4
Duurzaamheid
Klimaatbelasting
1 = 100 gram CO2-eq
Landgebruik
1 = 1 m2
sluit venster