Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg
Menu van de Week Recept van de dag
De ultieme vitamineburger
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op twee manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Lekker eten met minder zout
Een praktisch boek voor iedereen die minder... Bestel nu € 9,95
Populair
Gezond eten met de Schijf van Vijf
Geheel vernieuwd! Iedereen weet dat gezond... Bestel nu € 9,95
Ga naar

Geef jij het gezonde voorbeeld?

Tips voor ouders Als ouder ben je een voorbeeld voor je kinderen. Zij apen jou na. Zo leren ze hun eet- en beweeggewoonten aan. Lees hoe je jouw kind het gezonde voorbeeld geeft. Bekijk de tips

Vitamine B6

Vitamine B6 is belangrijk voor de stofwisseling, de afbraak en opbouw van aminozuren, waaruit eiwitten zijn opgebouwd. Vitamine B6 reguleert de werking van bepaalde hormonen en is nodig voor de groei, bloedaanmaak, het immuunsysteem en het zenuwstelsel.

Vitamine B6 zit in vlees, eieren, vis, brood en graanproducten, aardappelen, peulvruchten, groente, melk, melkproducten en kaas.

Bij langdurig dagelijks gebruik van hooggedoseerde supplementen met vitamine B6 kunnen aandoeningen aan de zenuwen in de armen en benen ontstaan.

Omschrijving

Vitamine B6 is belangrijk voor de stofwisseling, vooral de afbraak en opbouw van aminozuren, waaruit eiwitten zijn opgebouwd. Vitamine B6 reguleert de werking van bepaalde hormonen en is nodig voor de groei, de bloedaanmaak en een goede werking van het immuunsysteem en het zenuwstelsel.

Vitamine B6 zit in vlees, eieren, vis, brood en graanproducten, aardappelen, peulvruchten, groente, melk, melkproducten en kaas.

Naam

Vitamine B6 werd vroeger ook wel adermine genoemd. De chemische naam van v itamine B6 is pyridoxine, maar het kan ook voorkomen als pyridoxal of pyridoxamine, en de fosfaatesters daarvan. In supplementen zit meestal pyridoxine hydrochloride.

Bereiden

Vitamine B6 is oplosbaar in water. Daarom kan groente met deze vitamine het best in weinig water worden gekookt en moeten de stukken niet te klein worden gesneden. Ook is deze vitamine gevoelig voor verhitting en zonlicht. Bij bakken en frituren gaat vitamine B6 gedeeltelijk verloren. Maar: ook in een goed doorbakken stukje vlees zit nog voldoende vitamine B6.

Vitamine B6 per portie  Milligram 
 1 stukje varkensfilet (gaar, 70 gram)  0,357
 1 ei (50 gram)  0,060
 1 stukje koolvis (gaar, 120 gram)  0,110
 1 snee bruinbrood (35 gram)  0,020
 1 grote lepel bruine bonen (gaar, 50 gram)  0,044
 1 grote lepel gekookte groente (50 gram)  0,041
 1 glas halfvolle melk (150 ml)  0,050
 Goudse kaas voor 1 snee brood (20 gram)  0,012

Gezondheidseffecten

Langdurig ernstige tekorten kunnen leiden tot bloedarmoede, zenuwaandoeningen en een verminderde weerstand. Bij pasgeboren baby's kan een tekort leiden tot stuipen. In Nederland komt een tekort aan vitamine B6 nauwelijks voor.

Bij langdurig dagelijks gebruik van hooggedoseerde supplementen met vitamine B6 (>25 mg/dag) kunnen aandoeningen aan de zenuwen in de armen en benen ontstaan. Dit heet perifere neuropathie.