Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Moet ik anders gaan eten na de overgang (menopauze)?

Wanneer je in de menopauze komt begint er fysiek een nieuwe fase in je leven. Daar hoort ook nét wat andere voeding bij. 

Osteoporose voorkomen na de overgang

Door hormonale veranderingen heb je na de overgang meer kans op botontkalking (osteoporose). Om osteoporose te voorkomen na de menopauze heb je nodig:

  • 3 tot 4 porties zuivel, zoals halfvolle en magere melk en yoghurt, karnemelk en magere kwark. 1 portie is 1 glas of 1 schaaltje van 150 ml. 
  • 40 gram kaas, zoals 30+ kaas, mozzarella en hüttenkäse. 40 gram is beleg voor 2 boterhammen of anderhalve plak. 

  

  • 10 microgram extra vitamine D. Vitamine D pillen zijn te koop bij een drogist of apotheek. 
  • Elke dag minimaal een half uur beweging.

Gezond gewicht na de overgang

Veel vrouwen merken dat ze vanaf hun overgang aankomen. Dat heeft deels te maken met het ouder worden: je hebt dan wat minder eten nodig. Maar daarnaast kunnen ook de hormonale veranderingen tijdens de menopauze invloed hebben op je gewicht. 
Je kunt zorgen dat je niet ineens aankomt door minder te eten en voldoende te bewegen. Daarmee blijf je in balans. 
Gezonde recepten
Lekker en snel

We stellen onze recepten met zorg samen. Zo hoef jij je niet druk te maken of je wel gezond bezig bent. We werken vooral met producten uit de Schijf van Vijf.