Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Verrassende smaakbeleving
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Heeft een 50-plusser extra vitamines nodig?

Vrouwen van boven de 50 jaar en mannen van boven 70 krijgen het advies om extra vitamine D bij te slikken. Dit vermindert de kans op vallen en botbreuken. 

Hoeveel vitamine D moet jij elke dag slikken?
  50-70  70+ 
 Vrouw 10 microgram  20 microgram
 Man Alleen als je een getinte of donkere huid hebt: 10 microgram  20 microgram

Je kunt druppels, capsules of tabletten vitamine D kopen bij de apotheek of drogist. Meestal staat op het etiket vitamine D3, en soms D2. Goedkopere huismerken zijn even goed als de duurdere merken. De hoeveelheid microgram staat op het etiket.

Welke klachten voorkom je door vitamine D te slikken?

Bij een tekort aan vitamine D kun je last hebben spierzwakte, pijn in de botten, moeilijk op kunnen staan en gemakkelijk brekende botten. Door de spierzwakte en last van je botten val je makkelijker. 

Verder kan een tekort aan vitamine D en calcium botontkalking (osteoporose) veroorzaken. Dit speelt vooral bij vrouwen na de overgang. Ook bij osteoporose heb je een grotere kans om een bot te breken. 

Hoe krijg je normaal gesproken vitamine D binnen?

Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Het lichaam kan onder invloed van zonlicht in de huid vitamine D zelf aanmaken. Wanneer je een getinte of donkere huid hebt maakt je lichaam minder vitamine D uit zonlicht aan.

Vitamine D zit ook in eten: vooral in vette vis, en met wat lagere gehaltes in vlees en eieren. Vitamine D wordt toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten.

Andere vitamines slikken?

Andere  voedingsssupplementen slikken is niet nodig als je gezond en gevarieerd eet. In sommige gevallen kan het wel verstandig zijn om vitamines bij te slikken, bijvoorbeeld als je eenzijdig eet of soms bij ziekte. Als je denkt dat je extra vitamines nodig hebt kun je dit overleggen met je arts. 

Hoe denk jij over gezond eten?

Vertel het ons Om onze website te verbeteren horen we graag jouw mening. Hoe belangrijk is gezond eten voor jou? Zou je gezonder willen eten? Doe mee aan deze korte enquête. De informatie is alleen bestemd voor ons. Doe mee