Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Herfstachtig genieten
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Is vegetarisch eten ongezond als je veel sport?

Vegetarisch eten is niet schadelijk voor de gezondheid, ook niet als je veel sport. Wel moet je als je veel sport en vegetariër bent, er op letten dat je genoeg ijzer, B-vitamines en eiwit binnenkrijgt.

Voedingstips voor sporters

Wat heb je nodig en hoe kun je vlees en vis vervangen?

Een paar tips:

  • IJzer zit in brood, granen, groente, peulvruchten, eieren en andere vleesvervangers. Een suggestie: ijzer uit plantaardige producten wordt beter in het lichaam opgenomen als je het samen opeet met iets dat rijk is aan vitamine C, zoals een stuk fruit of groente.
  • De meeste B-vitamines die in vlees en vis zitten, kun je ook halen uit brood, graanproducten, peulvruchten, melk en melkproducten, kaas en ei. Let op: vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. Eet of drink daarom voldoende melk(producten), kaas en ei. Aan sommige vleesvervangers en sojaproducten is vitamine B12 toegevoegd. Kijk hiervoor op het etiket.
  • Eiwit zit niet alleen in vlees en vis, maar ook in brood, graanproducten, peulvruchten, sojaproducten, noten, kaas, melk en ei.
  • Je kunt ook kiezen voor vleesvervangers, zoals producten van Tivall, Valess, Vivera en Goodbite, sojabrokjes, tofu (tahoe), tempé. Die bevatten naast eiwit voldoende ijzer en vitamine B12 en/of B1. Dat kan ook zijn toegevoegd. Op het etiket bij de ingrediëntenlijst, kun je zien wat er in een product zit.

Let op: Sommige vleesvervangers zoals quorn en seitan zijn geen goede vleesvervangers. Als je eet volgens de Schijf van Vijf krijg je alle voedingstoffen die je nodig hebt binnen, ook als je vegetariër bent en veel sport.

Elke 2 weken de laatste updates
Meld je aan en ontvang

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.