Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Met kip en groente
2 personen
15-30 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Wat kan ik wel en niet eten tijdens mijn zwangerschap?

Tijdens je zwangerschap kun je vrijwel alles gewoon blijven eten en drinken. Maar sommige producten kunnen schadelijk zijn voor jezelf of voor je baby. 

Lees wat je beter niet kunt nemen tijdens de zwangerschap én hoe je veilig omgaat met je eten. 

 

Wat kun je beter mijden tijdens de zwangerschap?


 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vlees (klik hier voor uitleg)

Neem geen rauw vlees of vleeswaren gemaakt van rauw vlees.Verhit rauw vlees door en door. Zo dood je eventuele ziekmakers zoals Toxoplasma gondii.

sluiten

  Neem
niet
 
Rauw vlees*(tartaar, carpaccio, halfdoorbakken biefstuk) 
   X   
Rauwe, gedroogde of gefermenteerde vleeswaren* (filet americain, ossenworst, theeworst, boerenmetworst, chorizo, rosbief, rauwe ham, parmaham, salami, cervelaat) 
   X   
Leverproducten (klik hier voor uitleg)
In leverproducten zit veel vitamine A. Te veel vitamine A verhoogt de kans op aangeboren afwijkingen. Je krijgt niet te veel vitamine A binnen als je lever en leverproducten vermijdt. Een enkele keer leversmeerworst of leverpaté kan wel. Neem dan maximaal een boterham met dit beleg op een dag.  
sluiten
   

Neem niet

 

Lever     
Leversmeerworst of leverpaté     
Vis (klik hier voor uitleg)

Vis is goed voor de gezondheid. Het advies is 1 keer per week vis te eten. Maar eet geen rauwe vis. Hiermee bedoelen we vis die niet verhit is geweest waaronder haring en sushi. Ook gerookte kant-en-klare vis uit de koeling kun je beter vermijden. Deze vis kan Listeria bevatten. Als je de gerookte vis eerst goed verhit, kun je het wel eten.

Verder bevatten sommige vissoorten een verhoogd gehalte aan zware metalen zoals kwik. Een teveel hiervan kan schadelijk zijn. Eet daarom geen roofvissen zoals makreel, niet meer dan 2 porties vette vis per week en varieer met vissoorten. Eet bij voorkeur vette vis zoals Atlantische zalm en sardines.

Zorg dat de vis goed doorbakken of verhit is geweest. Vis uit blik of pot is al voldoende verhit geweest en hoef je dus niet opnieuw te verhitten. 

 

sluiten
    Neem niet 
Gerookte kant-en-klare vis uit de koeling* (gerookte zalm, bokking, haring, sprot, forel), zowel vacuümverpakt als andere soort verpakking 
 
Sushi met rauwe vis en rauwe haring* 
 
Rauwe schaal- en schelpdieren* (kreeft, garnalen, krab, mosselen, oesters, coquilles, kokkels) 
  X  
Roofvissen (zwaardvis, tonijn, haai, makreel, snoek, snoekbaars, paling).   
Vette vis (haring, Atlantische zalm, heilbot, bokking, sardines). Verhit deze vis altijd door en door. Vis uit blik of pot is al verhit geweest en hoef je niet opnieuw te verhitten.   Maximaal 2x per week
Zuivel en eieren (klik hier voor uitleg)

Eet geen kaas gemaakt van rauwe melk. Deze kan bacteriën bevatten die schadelijk zijn voor de baby in je buik. Op het etiket staat dan 'au lait cru' of 'gemaakt van rauwe melk'. Staat er alleen 'melk' op het etiket, dan kun je ervan uitgaan dat het veilig is.

sluiten
    Neem niet   
Zachte en harde kaas gemaakt van rauwe melk*. Op het etiket staat dan 'au lait cru' of 'gemaakt van rauwe melk'. De meeste kazen zijn gemaakt van verhitte melk, zoals veel harde kazen, mozzarella en feta. Deze kun je wel gewoon eten.    x  
Rauwe eieren* en producten met rauwe eieren, zoals zelfgemaakte mayonaise of zelfgemaakte tiramisu. Uit de supermarkt zijn deze producten wel veilig. Let bij tiramisu op dat er geen alcohol inzit.
   
Rauwe melk*. Melk uit de supermarkt is gepasteuriseerd of gesteriliseerd en kan geen kwaad.
   
Dranken (klik hier voor uitleg)

Drie koppen zwarte of groene thee past in een gezond voedingspatroon. Wissel (kruiden)thee af met andere dranken, zoals water. 

sluiten
    Neem
niet 
 
Alcohol 
  X  
Dranken met veel cafeïne (koffie of energiedrankjes) 
  Maximaal 1 per dag  
Venkelthee en anijsthee
  1 à 2 glazen per dag  
Zoethoutthee
  1 à 2 glazen per dag
 
Kruiden (klik hier voor uitleg)
In kruiden zitten plantengifstoffen (aromastoffen) die in grote hoeveelheden schadelijk kunnen zijn. In kruidenpreparaten zijn de kruiden erg geconcentreerd. Daarom zijn ze niet goed voor je kind.
sluiten
    Neem niet  
Kruidenpreparaten (pillen) en etherische olie van kruiden.
  X  
Keukenkruiden: anijs, dragon, venkel, basilicum, piment, nootmuskaat, kaneel, sassafras, dong quai, foelie en peper.
  Gebruik niet te veel van deze kruiden  
Overig (klik hier voor uitleg)

Bij misselijkheid wordt weleens kalebaskalk (pimba) geadviseerd. Dat is geen goed idee: de grote hoeveelheid lood in kalebasmelk is schadelijk voor je baby. Drop verhoogt je bloeddruk. Bij een hoge bloeddruk komen  minder voedingsstoffen en zuurstof door de placenta.

Er zijn producten op de markt die claimen ‘supergezond’ voor je te zijn. Soms worden ze superfoods genoemd. Denk aan bepaalde zaden en gedroogde bessen, bijvoorbeeld gojibessen. Deze claims zijn vaak niet bewezen. Zwangere vrouwen zijn extra gevoelig voor eventuele nadelige effecten of de effecten zijn niet bekend. Daarom is het advies om gedroogde, geconcentreerde superfoods uit voorzorg niet te eten.

Neem als je zwanger bent geen rauwe kiemgroenten. Op kiemgroenten als taugé of alfalfa, kunnen schadelijke bacteriën voorkomen, zoals Salmonella en E.coli. Door taugé onder te dompelen in kokend water of mee te wokken met de maaltijd, doodt je deze bacteriën en voorkom je een voedselinfectie. 

sluiten
    Neem niet  
Superfoods in gedroogde, geconcentreerde vorm Informatie   Neem uit voorzorg niet  
Kalebaskalk (pimba) 
  X  
Dropjes   Maximaal 2-3 per dag  
Rauwe kiemgroenten, bijvoorbeeld taugé *    X  

* Dit product kun je wel eten als je het goed verhit. 

Twijfel je?

Als je niet zeker bent of iets van rauw vlees of van rauwe melk is gemaakt, kun je de fabrikant bellen. Als je twijfelt of je een product wel of niet mag tijdens de zwangerschap en hij staat niet in deze lijst, vraag het dan aan je verloskundige, gynaecoloog of huisarts.

Hygiënisch werken om een voedselinfectie te voorkomen

Als je zwanger bent heb je een verminderde weerstand. Daardoor kun je sneller een voedselinfectie krijgen. Om een voedselinfectie te voorkomen is het daarom extra belangrijk dat je hygiënisch werkt. Gebruik daarvoor de tips van 5x Veilig eten voor zwangeren.

Van sommige producten krijg je eerder een voedselinfectie, vooral van rauw vlees, rauwe vis, rauwe eieren of rauwe melk. Verder groeien bacteriën minder hard bij lage temperaturen. Zet je koelkast op 4°C. Bewaar bijvoorbeeld geopende vleeswaren niet langer dan 4 dagen. 

Let op Listeria en Toxoplasma gondii
De meeste voedselinfecties zijn alleen vervelend voor jezelf. Maar in 2 gevallen kan het ook schadelijk zijn voor je kind: bij een besmetting met de bacterie Listeria of de parasiet Toxoplasma gondii
De kans dat je besmet raakt is niet groot, maar de gevolgen kunnen ernstig zijn. Besmetting kan een miskraam of vroeggeboorte veroorzaken en Toxoplasme gondii kan bovendien in een later stadium van de zwangerschap leiden tot ernstige schade aan de ogen en hersenen van de baby.

Een voedselinfectie met deze bacterie en parasiet kun je voorkomen door de tips uit 5x Veilig eten voor zwangeren en de adviezen in bovenstaande tabel te volgen. Om besmetting met Toxoplasma gondii te voorkomen is het bovendien belangrijk om niet zelf de kattenbak te verschonen en tijdens het tuinieren handschoenen te dragen. 
sluiten

 

Vraag en antwoord

Nieuw: de Koelkastklem
Help voedselverspilling voorkomen

Met de Koelkastklem in je koelkast vergeet je nooit meer je restjes op te maken. Nu te bestellen tegen verzendkosten: € 2,45.