Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Met ansjovis en olijven
2 personen
30+ minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 
Geef lekker gezond eten mee naar school. Wanneer iedereen dat doet, zorg je met zijn allen voor een gezonde schoolomgeving. 
Op deze pagina staan volop tips voor originele pauzehappen en de lunch op school. En kijk ook eens bij de tips onderaan deze pagina hoe je kunt zorgen voor een gezonde school. 

Tijd voor de pauzehap (10-uurtje)

Fruit en snackgroente zijn ideaal voor de pauze. Maar ook een volkoren of bruine boterham, volkoren knäckebröd of volkoren mueslibrood zijn geschikt. Kijk voor geschikt beleg bij ontbijt en lunch.

Smakelijke 10-uurtjes

 
 4-8 jaar

   9-13 jaar

  • Waterpret: een schijf watermeloen.
  • Oosters genoegen: bakje met dadels en gedroogde abrikozen.
  • Klein maar fijn: mini-bruinbolletje met light zuivelspread en een plakje komkommer.
  • Gekleurde patatjes: reepjes van bijvoorbeeld komkommer, paprika en selderij in een leuk bakje. Gebruik verschillende kleuren en snijd alle rauwkost even lang en in dezelfde dikte. 
 
  • Cakeje anders: papieren cakevormpje met handje ongezouten studentenhaver of stukjes fruit. Een stukje huishoudfolie erover zorgt dat de inhoud niet uit het vormpje valt.
  • Bakje banaan: bakje magere yoghurt met een halve banaan in stukjes.
  • Rond in de mond: mini-mueslibol met halvarine of margarine en een plakje 30+ kaas.
  • Fruitfeestje: blokjes fruit in een leuk bakje, zoals rode meloen en peer. Snijd het fruit allemaal even groot.

Lunch op school

Het lunchtrommeltje kan een puzzel zijn: het moet lang lekker en goed blijven. Zeker in de zomer zonder koelkast sta je als vader en moeder voor een uitdaging. 5 tips: 

  • Gebruik een stevige, goed sluitende broodtrommel.  
  • Geef geen snel bederfelijke vleeswaren zoals rosbief, fricandeau of filet americain mee. 30+ kaas, zuivelspread of hüttenkäse is beter.
  • Maak brood met kaas een dag van te voren klaar en leg het in de vriezer. Wanneer je het dan meegeeft naar school is het tegen de lunch ontdooid en is de kaas niet zweterig.  
  • Notenpasta of pindakaas (van 100% noten of pinda's zonder zout en suiker) met wat schijfjes komkommer blijft lekker fris.
  • Vraag op school naar de mogelijkheden om eten en drinken gekoeld te bewaren. Of geef de lunch in een klein koeltasje mee of gebruik een koelelement.  

Originele lunchtrommels voor de lunch op school

 
4-8 jaar

  9-13 jaar

BB-King: boterham banaan. Rol met de deegroller een volkoren boterham plat, besmeer de boterham met halvarine of margarine en leg er een hele banaan in. Rol het geheel op en doe hem in de lunchtrommel. Ook lekker met notenpasta of pindakaas zonder suiker of zout. 

 

Egg & carrot: dubbele volkoren boterham met halvarine of margarine en een omelet van 1 ei ertussen met geraspte worteltjes.


 

Broodlolly
: besmeer 2 volkoren boterhammen met halvarine of margarine en snijd de boterhammen ieder in 6 stukjes. Neem 2 houten stokjes en prik de stukjes boterham erop om en om met sla, een halve appel met schil in plakjes en een plak 30+ kaas (ook in 6 stukjes gesneden). 
 
Tonijnfestijn met een ‘aardbeientaartje’ toe
: dubbele volkoren boterham met halvarine of margarine, plakken komkommer en stukjes tonijn uit blik (naturel, op water) en een sneetje volkoren notenbrood met halvarine of margarine en plakjes aardbei.

 

Puzzelbammetje
: een dubbele volkoren boterham belegd met plakjes komkommer en een plakje 30+ kaas. Ook lekker met light-smeerkaas of hüttenkäse. Snijd er met een scherp mes 4 puzzelstukjes uit. 
 
Bagelbam
: volkoren bagel belegd met halvarine of margarine, een plakje 30+ kaas en groente, zoals schijfjes komkommer, radijs of reepjes paprika. 


 

Tips voor drinken op school

Wist je dat in pakjes sap heel veel suiker zit? Wel 7 suikerklontjes. Ook in frisdrank, diksap of aanmaaklimonade zit veel suiker. Lees hierover meer bij drinken. Daarom zijn al die drankjes niet zo geschikt om mee te geven naar school. Wat dan wel?

  • Een (herbruikbaar) flesje water is het makkelijkste en gezondste om mee te geven. Zeker als je kind op school deze bij kan vullen bij een kraan of tappunt. Was het flesje wel elke dag af. Tip: Geef een leuk flesje, mooie drinkbeker of bidon mee. En maak het water hip met bijvoorbeeld een blaadje munt of een plakje sinaasappel, citroen of limoen erin.
  • Ook een thermosbeker thee (zonder suiker) is lekker. Let op dat het niet te heet is.
  • En een pakje of beker melk is geschikt. Is er geen koelkast op school? Je kunt voorkomen dat de melk lauw wordt door koude melk in een thermosfles te doen. Ook een koeltasje kan uitkomst bieden.  

Maak een feest van eten op school: 9 ideeën


  1. Werk met vrolijke kleurtjes.  
  2. Gebruik een kleurrijk bakje om bijvoorbeeld rauwkost, fruit of nootjes in te doen. Voor sommige stukken fruit heb je speciale bakjes in de vorm van het fruit, zoals voor appel, banaan en kiwi.
  3. Leg een servetje op de bodem van de lunchtrommel of wikkel er een om de boterham.
  4. Vouw een blaadje bakpapier of inpakpapier om de boterham heen. Je kan er een figuur uitknippen of uit laten knippen door je kind. Denk aan een zon, een dier, een auto of een letter. 
  5. Gebruik een leuk prikkertje om de boterhammen bij elkaar te houden.
  6. Stop een lief briefje in de broodtrommel.  
  7. Probeer een andere manier van snijden van het fruit, de rauwkost of de boterham. Denk aan letters en dieren. Let erop dat je niet te veel verspilt.
  8. Varieer met volkoren broodsoorten: boterham, pistolet, bagel, bolletje...
  9. Versier met stift het fruit: een dolfijn op de banaan, een gezicht op het mandarijntje of een egel op de kiwi (versier alleen fruit dat je kind nog schilt).  

Algemene tips

Tip 1: Buig je over een voedingsbeleid

Met een voedingsbeleid zorgt de school voor een gezonde omgeving voor alle kinderen. Wijs je school op onze pagina over het voedingsbeleid. Daar vind je een voorbeeldvoedingsbeleid en praktische tips. Als je meer invloed wilt op het voedingsbeleid, kun je in de ouderraad gaan. 

sluiten
Tip 2: Houd je vast aan eigen regels

Is er geen voedingsbeleid? Je kind zal dan misschien vragen om wél die grote koek mee te geven, omdat er kinderen in de klas zitten die dat krijgen. Voor je kind kan dit moeilijk zijn. Leg uit waarom jij gezond belangrijk vindt en laat ook zelf zien dat het heel normaal is om gezond te eten. 

sluiten
Tip 3: Zet gezond trakteren op de kaart
Wanneer een school een voedingsbeleid heeft, valt daar het liefst ook een traktatiebeleid onder. Is er geen traktatiebeleid? Kijk of je traktatieafspraken kan maken met andere ouders, want op school kan het elke week wel feest zijn. Het is dan fijn als de traktaties klein en niet te calorierijk zijn. Bekijk onze tips voor gezondere traktaties
sluiten

Gaat je kind naar de BSO?

Gaat je kind naar de buitenschoolse opvang (BSO), dan gelden dezelfde richtlijnen als voor thuis en op school. Vaak is op de BSO eten en drinken voor de kinderen aanwezig. Wil je invloed uitoefenen op wat je kind op de BSO eet en drinkt? Overleg met ze. Geef bijvoorbeeld aan dat je wilt dat je kind water, thee of melk krijgt in plaats van zoete drankjes. Als ze nog geen voedingsbeleid hebben, kun je ook vragen of het mogelijk is om regels over eten vast te leggen in een voedingsbeleid. Wijs je school en de BSO op onze pagina over het voedingsbeleid. Daar vind je een voorbeeldvoedingsbeleid en praktische tips. Bij voorkeur maakt de BSO een voedingsbeleid samen met de school, zodat er 1 lijn inzit. Als je meer invloed wilt op het voedingsbeleid, kun je ook in de ouderraad gaan. 
Zo eten kinderen gezond buiten de deur
ook tijdens de herfstvakantie

Met deze tips blijft het gezonde eetritme van je kinderen tijdens de herfstvakantie in balans.