Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Vakantiekilo's? Zo krijg je ze niet

Die riem die een gaatje losser moet, die broek die net iets meer knelt bij de benen. Herken jij dit aan het eind van de vakantie en baal je hier stiekem best van? Met deze simpele basisregels pas je ook aan het eind van de vakantie nog steeds in dat leuke zomerjurkje of die shorts. Toch prettig, mocht er nog een Hollandse nazomer komen.

3x per dag, ook in de vakantie

Tijdens de vakantie wijken mensen vaak af van hun dagelijkse eetritme en ‘grazen’ de hele dag door. Zonder dat ze het zelf door hebben. Probeer jezelf zoveel mogelijk te houden aan je normale ritme van drie keer per dag eten: ontbijt, lunch en diner. Zo hoef jij aan het eind van de vakantie niet te strijden om de kilo’s er weer vanaf te krijgen.

Zo ziet een goed ontbijt, lunch of avondmaal eruit.

Kies bewust

De hele dag door maak je keuzes, bewust en onbewust. Ook over wat je wilt eten. Het is een kunst om even stil te staan bij alles wat je in je mond stopt. Probeer het eens. Vraag jezelf af of je hier nu echt trek in hebt of dat je het gewoon eet omdat het er is. Je kunt natuurlijk ook slimmer kiezen. Een waterijsje in plaats van een stracciatella-ijsje van de Italiaan, bijvoorbeeld. Of een stuk meloen in plaats van een schaaltje chips. Drink bruisend mineraalwater met citroen in plaats van cola.

Zo kies je  gezondere tussendoortjes 

Welk ijsje kun je kiezen als je minder calorieën wilt eten?
IJs valt niet binnen de Schijf van Vijf, maar af en toe een ijsje past in een gezond eetpatroon. Er is wel verschil in welke soort je kiest: de ene soort bevat meer calorieën, suiker of vet dan de andere. 

IJskeuzes op een rij

  • Waterijs. Dagkeuze. Een waterijsje bevat ongeveer 40 kilocalorieën (kcal).
  • Sorbetijs: 1 bolletje is dagkeuze. Met 1 bolletje van 50 gram krijg je ongeveer 40 kcal binnen. 2 bolletjes is een weekkeuze.
  • Yoghurtijs: 1 bolletje is een dagkeuze en bevat ongeveer 70 kcal. 2 bolletjes valt onder een weekkeuze.
  • Roomijs en softijs. 1 bolletje is een weekkeuze. Roomijs bevat relatief veel verzadigd vet en suiker. 1 bolletje levert ongeveer 100 kcal.

Een dagkeuze is iets kleins buiten de Schijf van Vijf, waarvan je 3 tot 5 keer per dag iets kunt kiezen. Zoals een waterijsje. Een weekkeuze is groter. Deze kun je beter niet meer dan 3 keer per week nemen. Meer uitleg over dagkeuzes en weekkeuzes

Jonge kinderen hebben minder ruimte om iets buiten de Schijf van Vijf te kiezen. Bekijk de pagina’s voor dreumes en peuter en voor kinderen van 4 tot 13 jaar.

Tips om minder calorieën binnen te krijgen

  • Kies voor waterijs of sorbetijs
  • Kies minder vaak roomijs. Wil je toch een vergelijkbare smaak, kies dan yoghurtijs
  • Kies voor 1 bolletje in plaats van 2.
  • Als je voor roomijs kiest, kies dan voor een bekertje in plaats van een hoorntje. In het hoorntje zitten ook calorieën.
  • Maak zelf thuis je ijs. IJsjes van limonadesiroop zijn een frisse en goedkope keus. En leuk om bijvoorbeeld samen met je kind te maken. Wil je daarin variëren? Maak dan eens een yoghurtijsje (zoals hieronder, met rood fruit) of een ijsje van alleen fruit.


In onze recepten kun je zoeken naar nagerechten met ijs. Vink links "nagerecht" aan, en kies uit wat je lekker lijkt.
sluiten

Beweeg

Oké, we weten het allemaal: bewegen is goed voor je en je houdt je gewicht ermee op peil. In de vakantie ga je misschien niet naar de sportschool en fiets je niet naar je werk, maar er zijn genoeg andere manieren om actief bezig te zijn. Een mooie wandeling of fietstocht, dansen in de campingdisco of op dat leuke zomerfestival. Ga eens badmintonnen of naar een waterpark. Of houd je fit met klusjes rondom het huis: strijken, ramen lappen of tuinieren. Dus kom van die luie stoel en ontdek de omgeving. Dat is nog leuk ook!

Beweeg jij genoeg?  Check het hier!

Houd maat

Een biertje, wijntje, ijsje op het terras, een barbecue bij de buren of op de camping. Heerlijk natuurlijk. Wees niet te streng voor jezelf, want dat houdt niemand vol. Maar houd wel maat. Blijf niet eten als je vol zit. En eet langzaam: het duurt een tijd voor je lichaam doorheeft dat het te vol zit.

Wat en hoeveel kan je per dag eten?

Verleidingen weerstaan

Chips, borrelnootjes, blokjes salami en oude kaas. Staat het eenmaal voor je, dan is het moeilijk om het niet op te eten. Verleidingen weerstaan wordt een stuk gemakkelijker als je er niet mee geconfronteerd wordt. Zorg dus simpelweg dat je ze niet in huis hebt, die snacks. Ook niet op de hotelkamer, koelbox of in de auto. En ga geen boodschappen doen als je trek hebt. Dan is de kans dat je met handenvol caloriebommen thuiskomt groter.

Zo herken je verleidingen

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.