Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Verrassende smaakbeleving
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Zijn kant-en-klaarmaaltijden gezond of ongezond?

Of een kant-en-klaarmaaltijd past in een gezonde voeding hangt van de samenstelling af.

Over het algemeen bevatten kant-en-klaarmaaltijden:

  • Weinig groente
  • Weinig vezels
  • Veel verzadigd vet
  • Veel zout

Daarnaast sluit de portiegrootte vaak niet aan bij de behoefte van de gebruiker. Het kan te weinig zijn, waardoor je snel weer trek krijgt. Het kan ook juist te veel zijn waardoor je meer eet dan je nodig hebt.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Een goede kant-en-klaarmaaltijd is:

  • een maaltijd met een grootte van 450 tot 750 kcal per portie;
  • een maaltijd met ten minste 150 gram groente, wat kan worden aangevuld met salade of rauwkost, al dan niet kant-en-klaar;
  • een maaltijd met weinig verzadigd vet en zout.

Zelf koken

Als je zelf kookt, kun je bepalen hoeveel zout en vet er in zit. Je kan gemakkelijker zorgen dat je voldoende groente binnenkrijgt. Kook daarom vooral zelf met veel groenten en fruit met daarnaast aardappels, volkoren pasta of zilvervliesrijst. Zo weet je precies wat er in gaat. Inspiratie nodig? Meld je aan voor onze wekelijkse receptennieuwsbrief.

Elke 2 weken de laatste updates
Meld je aan en ontvang

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.