Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Waarom is vette vis gezond?

De vetzuren in vis (omega-3-vetzuren) beschermen tegen hart- en vaatziekten. Het advies is daarom om 1 keer per week vis te eten. Met name vette vis bevat veel gunstige vetzuren. 

De goede stoffen in vis

Vis eten is vooral belangrijk vanwege de visvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). De Gezondheidsraad adviseert volwassenen om per dag 200 milligram EPA en DHA binnen te krijgen. In 100 gram vette vis zit meer EPA en DHA dan 7 keer de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Meer dan 1 keer per week vette vis eten is niet nodig. Uit onderzoek met supplementen blijkt dat visvetzuren de kans op hart- en vaatziekten verkleinen en een gunstig effect hebben op de bloeddruk. Daarnaast is de meeste vis (en schaal- en schelpdieren) rijk aan de belangrijke vitamine B12 en de mineralen jodium, fosfor en seleen. Het is ook een bron van vitamine B6. Vis bevat van nature eiwit en vet, twee stoffen die onmisbaar zijn voor je lichaam.

Sommige soorten vis bevatten door de bewerking erg veel zout, zoals gerookte zalm en zoute haring. Kies deze gezouten vis niet elke week.

Wat is vette vis?

Denk bij vette vis aan Atlantische zalm, haring, makreel of sardines. Het maakt niet uit of je verse vis gebruikt of vis uit diepvries of blik, behalve bij zalm. Verse zalm is meestal Atlantische zalm, wat een vette soort is. Uit blik of diepvries gaat het vaak om minder vette zalm uit de Stille Oceaan. We noemen vis ‘vet’ als er meer dan 5% vet inzit. Je kunt dit checken op het etiket. 

Alternatief voor vis

Voor mensen die geen vis eten, zijn visoliecapsules met de omega-3-vetzuren EPA en DHA een alternatief. Aangezien vis meer belangrijke stoffen bevat dan alleen vetzuren is het beter om voor vis te kiezen dan voor visoliecapsules slikken. 

Vis met een korstje

Gepaneerde vis of vis met een beslaglaagje zijn wel minder goede keuzes. Door het krokante jasje zuigen ze bij het bakken of frituren veel vet op. Kies daarom liever voor bijvoorbeeld gerookte vis in een salade of vis uit de oven. 

Duurzame vis kopen

Om de milieubelasting zo laag mogelijk te houden, is het goed te letten op keurmerken zoals MSC en ASC. Bekijk ook de VISwijzer van het Wereldnatuurfonds. 

Veilig vis eten

Vis wordt steekproefsgewijs gecontroleerd op de aanwezigheid van schadelijke stoffen. Dat gebeurt door de NVWA, voordat het in de winkel ligt. Daardoor is het eten van vis in Nederland veilig.

Inspiratie nodig?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.