Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Pluk de winter
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Is haring gezond?

In juni is elk jaar Vlaggetjesdag. Op deze speciale dag wordt het eerste vaatje nieuw gevangen haring binnengehaald. De zogenoemde Hollandse Nieuwe valt onder de vette vissoorten. Het Voedingscentrum raadt aan om niet alleen met Vlaggetjesdag, maar om 1 keer per week vette vis te eten.

Vette vis bestaat uit meer dan 10% vet en is te vinden in de winkel of bij de viskraam. Onder andere makreel, haring, zalm en sardines vallen onder vette vis.

Waarom is vis gezond?

Vis eten is vooral belangrijk vanwege de visvetzuren DHA en EPA. Dit zijn onverzadigde vetzuren die voornamelijk voorkomen in vette vis.  Er zijn sterke aanwijzingen dat DHA en EPA extra bescherming geven tegen hart- en vaatziekten. 

Het maakt niet uit of de vis vers is, uit de diepvries komt of uit een blik of pot. Alle opties zijn goed, zolang de vis niet in olie bewaard is.  
3 tips om voldoende vis te eten:

  • Maak een salade met vis, zoals met sardientjes of gerookte forel.
  • Leg ook vis op de barbecue. Probeer eens zalm of tilapiafilet als vispakketje.
  • Doe eens vis op brood tijdens de lunch, zoals makreel en tonijn uit blik.

Milieuvriendelijke vis

De visvangst zorgt bij diverse vissoorten voor natuur- en milieuproblemen. De keurmerken  MSC en de VISwijzer kunnen je helpen te kiezen voor duurzaam gevangen vis. Haring bijvoorbeeld is volgens de VISwijzer een prima keuze.

Lekkere recepten met vis

Als je geen vis eet

Voor mensen die geen vis willen of kunnen eten, zijn producten die zijn verrijkt met visolie of visoliecapsules een alternatief.

Vis eten als je zwanger bent

Uit voorzorg adviseert het Voedingscentrum aan zwangere vrouwen om maximaal 2 keer per week vette vis eten.  Waarom het goed is om vis te eten als je zwanger bent.

Let op: Rauwe vis en haring (maatjesharing of Hollandse Nieuwe) kun je beter laten staan. Lees waarom je beter geen rauwe haring kunt eten. Na verhitting is het eten van vis, waaronder haring, wel veilig. Ook raden we voor de zekerheid aan om geen roofvis eten, zoals zwaardvis, snoek, snoekbaars, haai, paling, tonijn en makreel (ook niet uit blik of verhit). In deze vissoorten zitten over het algemeen iets meer dioxines en zware metalen. 
‘Kies Ik Gezond?’-app
Gezonder kiezen op basis van wat jíj belangrijk vindt

We lanceren de gratis ‘Kies Ik Gezond?’-app. Daarmee scan, zoek en vergelijk je producten. Je kunt in één oogopslag zien wat een gezondere keuze is.