Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Verrassende smaakbeleving
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Hoe ziet 250 gram groente eruit als het op je bord ligt?

Op de afbeeldingen hieronder zie je hoe 250 gram groente er bij elkaar uitziet. Het advies is om dagelijks minimaal 250 gram groente per dag te eten. Het is soms lastig in te schatten hoeveel dit nu precies is als je het op je bord hebt geschept. Onderstaande afbeeldingen geven je een idee.

Als je het veel vindt om in één keer 250 gram groente te eten, kun je het meer verspreiden in verschillende porties over de dag. Doe bijvoorbeeld groente op je brood, eet wat snackgroenten als tussendoortje, of maak nog een extra salade bij de avondmaaltijd.

Bonensalade als lunch (paprika, tomaat, prei) + warme maaltijd van nasi goreng (prei, ui) en schaaltje witte kool met atjar tjampoer.

2 volkoren boterhammen met gebakken champignons met ui bij de lunch + 2 wraps met zalm, sla, paprika, tomaat en mais bij de warme maaltijd.

1 boterham met hummus en gegrilde courgette + schaaltje tzatziki met 2 volkoren boterhammen voor lunch + roerbakgroente bij de warme maaltijd.

Volkoren boterham met plakje kaas en reepjes paprika + stamppot rauwe andijvie + schaaltje rauwkost van sla, komkommer, tomaat en radijs.

Volkoren boterham met hüttenkäse en radijs + spaghetti met pastasaus (2 tomaten, 1/3 paprika, 1/2 ui en 1/2 stengel bleekselderij.

Kop tomatensoep bij de lunch + tussendoor paar wortels + gekookte witlof bij de warme maaltijd.
Elke 2 weken de laatste updates
Meld je aan en ontvang

Ontvang elke 2 weken tips en nieuwtjes over gezond, duurzaam en veilig eten in je mailbox.