Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Kan ik afvallen met populaire diëten?

Bekende afvaldiëten (energiebeperkte diëten) doen vaak wat ze beloven: in korte tijd verlies je kilo’s. Op lange termijn zorgen ze echter vaak voor teleurstelling en frustratie. Zulke diëten zijn, elk om verschillende redenen, lastig vol te houden. De kans is groot dat je na een tijdje weer hetzelfde eet en weegt als eerst.

De belangrijkste bezwaren tegen bekende, caloriearme diëten:

  1. Ze zijn te streng 
  2. Ze zijn te eenzijdig
  3. Ze zijn te onpraktisch
  4. Ze zijn opgebouwd uit onnodige regels

Vaak zijn ze daarom moeilijk vol te houden en ongezond.

Streng

Strenge diëten zorgen voor veel gewichtsverlies in korte tijd. In eerste instantie verlies je dan vooral vocht. Wij adviseren niet meer dan 1 kilo gewichtsverlies per week. Anders bestaat het risico dat er spierweefsel in plaats van vetweefsel wordt afgebroken. Een streng dieet is lastig vol te houden, omdat je weinig calorieën binnenkrijgt en daardoor honger hebt of je slap kunt voelen.

Eenzijdig

Eenzijdige diëten staan bijvoorbeeld weinig koolhydraten toe. Gezonde koolhydraten uit volkorenbrood, aardappelen, zilvervliesrijst, volkorenpasta en peulvruchten zijn juist heel belangrijk. Je loopt de kans op tekorten van bepaalde voedingsstoffen.

Onpraktisch

Onpraktische diëten schrijven bijvoorbeeld voor dat je een bepaalde voedingsstof, zoals koolhydraten niet mag eten. Maar koolhydraten zorgen juist voor de broodnodige energie. En ze zitten in heel veel producten, waardoor je om gewone producten te vervangen allerlei speciale, vaak duurdere producten moet kopen.

Onnodige regels

Sommige diëten waarschuwen voor ‘gevaarlijke stoffen’ in eten. Deze stoffen mag je dan niet eten, zonder dat daar voldoende wetenschappelijk bewijs voor is.

Bekijk een overzicht van bekende diëten

Blijvend minder eten

Bij veel diëten ben je klaar als je je streefgewicht hebt gehaald. Maar als je weer terugvalt in het oude eetpatroon kan je over een jaar opnieuw beginnen. Een gezond gewicht behouden, betekent dat je  gezonde keuzes moet blijven maken. Je lichaam heeft minder energie, nodig omdat je lichter bent, dus moet je ook na het afvallen minder blijven eten.

Dit werkt wél

Wil je blijvend een gezond gewicht? Volg dan de 3 spelregels van het Voedingscentrum:  minder eten, gezonder eten én meer bewegen.

Gezonde recepten
Lekker en snel

We stellen onze recepten met zorg samen. Zo hoef jij je niet druk te maken of je wel gezond bezig bent. We werken vooral met producten uit de Schijf van Vijf.